Home » Blog » Website » Een website kopen: hoe werkt het en waarom?
Bijgewerkt op zondag 23 juni 2024
Een nieuwe website bouwen kost veel tijd, geld en energie. Het duurt bovendien lang voordat je site goed scoort in de online zoekresultaten en je er echt geld mee kunt gaan verdienen. Dat maakt het verleidelijk om niet zelf een site te maken, maar een bestaande website te kopen. Vanuit daar kun je verder bouwen en zo hoef je niet bij nul te beginnen. Wat komt er allemaal kijken bij het kopen van een website?
Veel ondernemers kopen een bestaande website, omdat ze op zoek zijn naar een extra inkomstenbron. Het kopen van een website die al een naam heeft opgebouwd en geld oplevert, heeft dan veel voordelen. Het is niet meer nodig om een site te bouwen en basiscontent te maken, maar je kunt meteen aan de slag met het vergroten van de inkomsten. Ideaal als je op zoek bent naar meer passief inkomen, bijvoorbeeld door affiliateverkopen. Een goedlopende affiliate site kopen biedt veel kansen, aangezien deze websites al zijn opgezet met de bedoeling om geld te verdienen.
Geld hoeft overigens niet altijd de hoofdreden te zijn om een bestaande website te kopen: soms kan de domeinnaam waardevol zijn voor jouw bedrijf, of je wilt de site gebruiken om bezoekers te verwijzen naar een andere website waarmee je al geld verdient. Het kan ook zijn dat je concurrent zijn site verkoopt en je zijn domeinnaam en content wilt overnemen. Lees ook meer over het verkopen van een domeinnaam.
Voordat je een website laat maken of koopt, is het belangrijk om goed na te denken wat je met de site wilt en aan welke eisen die moet voldoen. Wil je dat de site al een bepaalde omzet draait? Moet hij vooral hoog scoren in de zoekmachines? Hoeveel geld mag de website kosten? Als je je eisen duidelijk op een rijtje hebt, dan kun je beter beoordelen welke websites daarbij passen. Daarmee voorkom je dat je een miskoop doet. Weeg ook goed af of het niet beter is om toch een nieuwe website te laten bouwen. Dan kun je vanaf het begin de site maken die jij wilt en heb je niet te maken met de erfenis van een andere eigenaar met andere ideeën.
Er zijn verschillende websites waar andere sites te koop worden aangeboden. Kijk bijvoorbeeld op:
Het is ook aan te raden om zelf op zoek te gaan naar websites die je interessant lijken. Dan kun je direct in gesprek met de eigenaar, zonder dat er andere potentiële kopers in het spel zijn. Het hoeft overigens niet per se een website te zijn die al te koop staat. Je weet nooit wat de situatie van de eigenaar is en of je hem of haar misschien op gedachten kunt brengen.
Extra waarschuwing: blijf altijd kritisch. Veel websites staan te koop, omdat ze minder goed scoorden dan voorheen, in Google, qua bezoekersaantallen of qua omzet. Dat tij kan lastig te keren zijn. Onderzoek dus heel goed of de site echt potentie heeft en aan je eisen voldoet.
De prijs van een website hangt van een aantal zaken af, waaronder het aantal bezoekers en de omzet. Maar het wil niet zeggen dat een site met grote bezoekersaantallen altijd meer waard is dan een kleinere site. Een site met duizend bezoekers per maand, waarvan de helft elke maand een aankoop doet, kan meer waard zijn dan een site met tienduizend bezoekers die niets kopen. Kijk daarom eerst naar nettowinst van een website per jaar. De meeste website worden voor 1 tot 3 keer dat bedrag verkocht.
Maar alleen nettowinst is niet het belangrijkste bij het bepalen van de prijs van een website. Hoe waardevol is de content? Hoeveel werk moet je erin steken om de site te verbeteren? Hoe groot is de mailinglijst? Hoe groot zijn de bijbehorende social media-kanalen? Hoeveel potentie heeft de site om nog winstgevender te worden? Al die factoren samen bepalen de uiteindelijke verkoopprijs. En dus blijft het lastig om hier vooraf een kant-en-klare berekening voor te maken.
De auteur
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maximaal 1x per week een mail met nieuwe namen, interessante blogposts voor ondernemers en aanbiedingen.
Vul je naam en e-mailadres in: