fbpx

4 Tips om je merk te versterken in Google

Ken je pdashop.nl, laptopshop.nl en telefoonshop.nl nog? Dit waren vroeger allemaal websites van Coolblue. De filosofie achter deze websites was dat als je een belangrijke zoekterm in de domeinnaam verwerkte je beloond werd door Google. Inmiddels werkt deze strategie minder goed en worden de zoekresultaten vaak gedomineerd door grote merken. Coolblue besloot daarom in 2018 alle losse domeinnamen samen te voegen tot coolblue.nl. In deze blog leg ik je uit waarom Google van sterke merken houdt en wat je kunt doen om in de ogen van Google je merk te versterken en hoger in Google te komen.

Google wil zijn gebruikers betrouwbare resultaten voorschotelen

Google wil dat gebruikers (lees klanten) tevreden zijn met de resultaten van zijn zoekmachine. Hiervoor moet het algoritme resultaten genereren die voor de gebruiker betrouwbaar en van hoge kwaliteit zijn. Als mensen een nieuwe smartphone online zoeken dan zullen de meeste gebruikers het fijner vinden als Tweakers, Coolblue en Bol.com bovenaan staan in Google dan de website jaikwileengoedkopesmartphone.nl.

Maar hoe beoordeelt Google of een resultaat betrouwbaar en van hoge kwaliteit is?

E-A-T: Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness

In 2015 bracht Google Search Quality Evaluator Guidelines uit. In dit uitgebreide document legt Google uit hoe het naar webpagina’s kijkt en deze evalueert voor de zoekmachineresultaten. Om hoge kwaliteit content van lage kwaliteit te onderscheiden, past Google het E-A-T-principe toe. E-A-T is een afkorting voor Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness, oftewel expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Laat dit nou net 3 eigenschappen zijn die samenhangen met sterke merken.

Laten we iets dieper op E-A-T ingaan. Google beoordeelt de expertise van de maker van de belangrijkste inhoud van een webpagina. Als de maker van de content volgens Google een deskundige is voor het onderwerp, dan zal de zoekmachinegigant dit waarderen. Ook analyseert Google of de maker een autoriteit is in zijn vakgebied. Als de maker en de website door Google ook als betrouwbaar worden gezien, dan voldoet de content in kwestie helemaal aan de E-A-T-criteria.

Bouw E-A-T en een sterk merk met de volgende tactieken

Tot nu toe heeft deze blogpost een hoog theoretisch gehalte. Daar gaan we nu verandering in brengen. De tactieken om je E-A-T te versterken vallen mooi samen met het bouwen van een sterk merk.

1. Produceer hoogwaardige content

Content van hoge kwaliteit wordt door Google en lezers gewaardeerd. Als je bedrijf veel hoogkwalitatieve content produceert, dan zal je website in Google stijgen en mensen je merk als een autoriteit in je vakgebied beschouwen. Je hoeft niet bang te zijn voor links naar andere websites. Sterker nog, als je nuttige links naar andere goede content plaatst, dan zullen je bezoekers en Google dit waarderen.

Als je content van lage kwaliteit op je website hebt, dan kun je deze het beste opwaarderen of verwijderen. Slechte kwaliteit content is slecht voor je E-A-T en de reputatie van je merk.

2. Laat zien wie je bent

Google schrijft in de richtlijnen dat het begrijpen van wie verantwoordelijk is voor een website een cruciaal onderdeel is voor het beoordelen van E-A-T. Zorg er daarom voor dat contactinformatie en eventuele klantenservice makkelijk op de website te vinden is. Schrijven experts artikelen voor jouw website? Zorg dat bij de blogpost informatie over de auteur te vinden is, zodat Google kan zien dat de schrijver een expert is. Deze informatie en transparantie versterkt ook het vertrouwen van mensen in je merk.

3. Zorg voor referenties en citaten

Over sterke, betrouwbare merken wordt veel geschreven en dit neemt Google ook mee als signaal voor de zoekresultaten. Het bedrijf schrijft in de Search Quality Evaluator Guidelines (vertaald): “Je mag verwachten dat je reputatie-informatie vindt voor grote bedrijven en websites van grote organisaties, maar ook voor bekende makers van inhoud.”

Meld je website (en merk) daarom aan bij betrouwbare bedrijvendirectories en zorg voor positieve recensies voor je bedrijf. Ook het opzoeken van de publiciteit zodat er over je merk positief geschreven wordt, draagt bij aan een sterk merk en hoge E-A-T.

4. Zorg voor een professionele, veilige en gebruiksvriendelijke website

Kom je weleens een website tegen met een design uit 2007? Waarschijnlijk heb je niet veel vertrouwen in een dergelijke website. Een moderne, gebruiksvriendelijke website is daarom positief voor je E-A-T en merkassociatie. Zorg ook voor een geldig SSL-certificaat zodat je websiteverkeer veilig(er) via https laadt.

Hopelijk geven deze 4 tips je inspiratie om je website en merk te verbeteren. Houd er wel rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat Google je beloont met hogere zoekresultaten. Als je echter deze adviezen volgt en geduld hebt, dan ben ik ervan overtuigd dat je mooie resultaten gaat bereiken.

Lees meer over onze artikel over Google Drive en Google Analytics voor beginners.

Deze post is geschreven door Edon van Asseldonk van Edjon Online Marketing.

De auteur

Edon van Asseldonk

Ondernemer en Senior SEO- & SEA-specialist bij marketingbureau Tasmanic. Eveneens oprichter van kaartspellen.online. Houdt van duursporten in schaarse vrije tijd.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews