Home » Blog » Bedrijf starten » Razendsnel groeiend en innovatief: wat is een startup?
Bijgewerkt op vrijdag 7 april 2023
Uber, AirBnB en WhatsApp zijn voorbeelden zeer succesvolle bedrijven die ooit als startup begonnen zijn. Startups zijn jonge bedrijven met een vernieuwend idee, die meestal gebruikmaken van nieuwe technologie. De bedrijven hebben de potentie om razendsnel te groeien en in no time een miljoenenomzet te draaien. Niet elk jong bedrijf is dus een startup, want het doel van startups is duidelijk: de wereld veroveren met hun innovatieve product.
Er is geen vaste definitie voor een startup, maar er zijn wel een aantal eigenschappen die een startup kenmerken:
Een startup is geen rechtsvorm. Je kunt geen startup inschrijven bij KVK. Wat dat betreft geldt hetzelfde als bij freelancers: zij schrijven hun bedrijf in als eenmanszaak in plaats van als freelancer. Als startup schrijf je je bedrijf meestal in als BV, een besloten vennootschap. Verder is er een groot verschil tussen een startup en een startend bedrijf. Ga je aan de slag als freelance boekhouder of open je een winkel, dan ben je geen startup, maar een startend bedrijf. Het idee achter je bedrijf moet echt vernieuwend zijn.
De cijfers verschillen, afhankelijk van de bron, maar volgens Techleap telde Nederland begin 2022 11.000 startups, met 19.000 oprichters en 145.000 medewerkers. Dat is veel: Nederland heeft daarmee 2,6 keer zoveel startups per miljoen inwoners als het Europese gemiddelde. Toch is het opzetten van een startup zeker geen garantie voor succes: slechts 21% van alle startups groeit door tot scale-up.
Om een succes te maken van een startup is veel geld nodig. Het is duur om een product te ontwikkelen, het in de markt te zetten en daar de juiste medewerkers voor aan te nemen. Een goed startkapitaal is noodzakelijk en de kans is groot dat er meer geld nodig is naarmate het bedrijf groeit. Bij veel startups duurt het nu eenmaal een tijd voordat er echt winst gemaakt wordt. Wil je een startup beginnen, maak dan een goed ondernemingsplan en een financieringsplan voor de verschillende groeifasen van je bedrijf. Vaak begint een ondernemer zijn startup met eigen geld, aangevuld door giften of leningen van familie of vrienden. Ook crowdfunding is een financieringsmethode.
Is er meer geld nodig, dan is het zaak om investeerders te zoeken, zoals angel investors. Dit zijn particulieren en ondernemers met veel geld en specifieke kennis, die veelbelovende startups graag vooruithelpen. Het is ook mogelijk om financiering te krijgen van durfkapitaalondernemingen, die investeren in risicovolle startups. Investeerders geven vaak geen leningen uit, maar kopen aandelen. Als aandeelhouders delen ze mee in de winst zodra de startup succesvol wordt.
Een unicorn startup is een private startup die 1 miljard euro waard is. Dit heet niet voor niets een eenhoorn, want deze startups zijn extreem zeldzaam. Unicorns zijn vaak innovatieve tech-startups. Voorbeelden zijn SpaceX, Deliveroo en WhatsApp. Deze bedrijven zijn allang geen startups meer, maar techgiganten die niet meer zijn weg te denken uit onze wereld.
Een scale-up is een startup die de eerste vijf jaar van haar bestaan heeft overleefd en minimaal tien miljoen euro omzet draait. Het businessmodel staat vast en kan verder opgeschaald worden: de scale-up is klaar voor verdere groei. Het bedrijf moet verder minstens tien medewerkers hebben en drie jaar achter elkaar 20% zijn gegroeid.
Startups willen zo snel mogelijk groeien. Daarvoor gebruiken ze vaak de lean startup-methode. Deze innovatiemethode (The Lean Startup) werd bedacht door internetondernemer Eric Ries. Het houdt in dat een bedrijf snel leert wat werkt en wat niet. Een lean startup werkt anders dan andere bedrijven, die een idee eerst tot in detail op papier uitwerken. Een lean startup maakt snel eenvoudige prototypes van een idee en gaat daarmee de markt op. Zo komt het product al bij de doelgroep terecht, voordat het tot in de puntjes is uitgewerkt. Op die manier kan de startup het product direct testen bij de doelgroep en het aan de hand van feedback verder ontwikkelen. Dat heeft als voordelen dat je snel leert, minder tijd verliest en goedkoper kunt innoveren. Bovendien kan het bedrijf zijn product of dienst continu verbeteren en iets maken wat exact aansluit bij wat de klant nodig heeft.
Internationaal zijn er talloze voorbeelden van succesvolle startups, die het leven van hun gebruikers op een bepaalde manier veranderd hebben. Facebook, Twitter en LinkedIn zijn ooit begonnen als startups en die zijn niet meer weg te denken uit de levens van veel mensen. WhatsApp, Skype Uber en AirBnB zijn hier ook goede voorbeelden van. Tesla begon als succesvolle startup in de autobranche. Voorbeelden van Nederlandse bedrijven die zijn begonnen als startups zijn online supermarkt Picnic, bezorgservice Thuisbezorgd.nl en het inmiddels beursgenoteerde Adyen, dat een innovatief online betaalsysteem ontwikkelde. Ontdek ook de sectie van Brandio voor ‘eigen bedrijf starten ideeën‘ en succesvolle startups bedrijfsnamen bedenken en bedrijfsnaam voorbeelden.
Voor vernieuwing en originaliteit kijken we de laatste jaren vooral naar de start-up scene. Het barst daar niet alleen van de innovatie op technisch vlak, maar ook als het op namen aankomt. We zetten even een paar leuke bedrijfsnamen voor je op een rijtje:
Brandless
Geniaal, een merk zonder merknaam! Brandless verkoopt allerlei consumentenproducten, van zeep tot blikopeners. Producten van hoge kwaliteit voor een lage prijs omdat de hele branding- en marketingstrategie ertussenuit is gehaald. En zo wordt Brandless heel slim toch weer een merk op zich.
Lemonade
Het domein lemonade.com is niet van een frisdrankfabrikant, maar van een verzekeraar! Lemonade is een start-up die de verzekeringswereld flink op z’n kop wil zetten en heeft al verschillende grote investeerders aan boord weten te krijgen. Een lekkere frisse naam voor een bedrijf met frisse ideeën dus.
Gladly
De meeste mensen hebben niet direct positieve associaties als het om klantenservices van bedrijven gaat. Gladly wil dat veranderen met software die klachten van verschillende platformen verzamelt, zodat bedrijven hier makkelijker op kunnen reageren. Een vriendelijke en positieve insteek, waar deze leuke bedrijfsnaam perfect bij past.
Nucleus
Nucleus is het Latijnse woord voor ‘kern’. Daar kun je natuurlijk een heleboel kanten mee op, maar in dit geval is het de naam van een nieuw soort intercom. Nucleus wil zo het middelpunt van de communicatie worden. Zowel binnen het huis, maar ook naar buiten toe.
Bulb
Het zal je ondertussen al zijn opgevallen dat veel start-ups kiezen voor lekker korte bedrijfsnamen. Zo ook Bulb, een start-up in de energiesector. Deze leverancier biedt klanten 100% “renewable energy” en is daarnaast ook nog eens 20% goedkoper dan de grote 6 leveranciers uit de UK.
De auteur
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maximaal 1x per week een mail met nieuwe namen, interessante blogposts voor ondernemers en aanbiedingen.
Vul je naam en e-mailadres in: