Home » Blog » Kennisbank » Slogan, pay-off, tagline of motto: wat is het verschil?
De oneliner betekenis is gemakkelijk: een (vaak geestige) uitspraak die niet langer is dan één zin. Maar er zijn nog meer termen die in de marketingwereld regelmatig voorbijkomen. Dat maakt het ingewikkeld, want… wat is eigenlijk het verschil tussen al die begrippen? Betekenen ze niet gewoon allemaal hetzelfde? Wat is eigenlijk het verschil tussen een slogan, pay-off, tagline en motto? Na het lezen van het onderstaande weet jij het precies!
Een slogan is dus een korte zin die de kern van een merk of bedrijf raakt en zo samenvat waar je bedrijf of product voor staat. Een slogan wordt meestal voor een actie of campagne gebruikt. De houdbaarheid is daardoor iets korter, want een reclame slogan kan bij iedere marketingcampagne veranderen. Op deze manier kan een merk per campagne verschillende benaderingen van de doelgroep testen. Het doel is de doelgroep te prikkelen voor de campagne op een catchy manier. Een succesvolle slogan kan uiteindelijk de pay-off van een bedrijf of merk worden. De pay-off ‘Think different’ van Apple bijvoorbeeld was oorspronkelijk de slogan van het bedrijf bij een marketingcampagne uit 1997. Andere bekende slogans en sterke slogans zijn ‘Jazeker, de Hypotheker’ en ‘Hallo Jumbo’.
Tip wanneer je zelf een slogan gaat bedenken / verzinnen / maken: toets het succes van de nieuwe slogan van een bedrijf op meerdere gebieden, bijvoorbeeld bij mensen buiten het bedrijf maar ook in Google: wordt een soortgelijke slogan niet al door een ander bedrijf gebruikt?
Een pay-off is een korte oneliner die na het noemen van een bedrijfsnaam of merknaam wordt genoemd of aan het einde van een reclameboodschap. Denk aan de pay-off ‘Geeft je vleugels’. Een pay-off is vooral van toegevoegde waarde als de merknaam of bedrijfsnaam niet direct beschrijft waar het merk of bedrijf voor staat. Zo wordt er een gevoel, identiteit of associatie bij het merk gecreëerd. Een pay-off kan daarmee nog bekender worden dan de merknaam of bedrijfsnaam zelf. Denk aan ‘Even Apeldoorn bellen’, wie weet nog welk merk hierbij hoort? Ook ‘I’m lovin’ it’ van Mc Donalds, ‘Because you’re worth it’ van l’Oréal, ‘The best a man can get’ van Gillette en ‘Just do it’ van Nike zijn goede pay-off voorbeelden.
Zo zorg je voor een duidelijke pay-off betekenis: deze moet voor iedereen, en zeker voor jouw doelgroep, begrijpelijk zijn. Zie het als je visitekaartje. Jouw pay-off moet gemakkelijk te onthouden zijn, een duidelijke boodschap hebben en blijven hangen. Kort maar krachtig!
Het verschil tussen de tagline betekenis enerzijds en een pay-off en slogan anderzijds is iets duidelijker. Een tagline is puur zakelijk om de merknaam iets beter uit te leggen. Het is een beschrijvende tekst. Een tagline heeft niet de intentie om te blijven hangen of een goed gevoel te geven. Vaak staat de tagline naast het logo en wordt deze ook zo op de website vermeld. Het schept duidelijkheid over de activiteiten van het bedrijf. Voorbeelden zijn BMW, met de tagline ‘The ultimate driving machine’, en Nokia met ‘Connecting people’. In een paar woorden geeft de tagline weer wat de unieke waarde voor het publiek is. Het verschil tussen een tagline en een slogan is dat een tagline het overall doel van het merk weergeeft en een slogan het overall doel van de marketingcampagne. De slogan draagt weer bij aan de overall merkboodschap, de tagline.
Tips voor een ijzersterke tagline: houd het kort en simpel en gebruik een USP en prettig ritme. Gebruik de tagline in alle uitingen richting klanten, van je logo tot je e-mailhandtekening. Op deze manier wordt de tagline al snel een onlosmakelijk onderdeel.
Een motto is een korte zin die de kernwaarden en idealen van een merk of bedrijf samenvat. Een motto is vaak langer dan een slogan en bedoeld om de doelen van een bedrijf duidelijk te maken. Wat is belangrijk voor het bedrijf en hoe willen ze zaken doen? Daarmee kan een motto ook richting geven aan het gedrag, beslissingen of veranderingen binnen een organisatie. De motto betekenis is dus breder dan enkel de kwaliteiten die beschreven worden. Een motto wordt niet voor promotie of advertising ingezet. In formeel taalgebruik wordt een motto ook vaak een ‘missie’ genoemd. Enkele bekende motto voorbeelden zijn:
Nike: “Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld.”
LinkedIn: “Professionals van over de hele wereld met elkaar in contact brengen, zodat ze productiever en succesvoller kunnen zijn.”
Zo beschrijf je jouw motto: schets een beeld van de perfecte wereld. Als jouw bedrijf het voor het zeggen had, hoe zou deze er dan uitzien? En wat zouden je klanten missen als jouw bedrijf er niet meer zou zijn? Bedenk je ook wat je antwoord zou zijn als ze je de volgende vraag stellen op een feestje: “Wat doet jouw bedrijf eigenlijk?” en “Hoe zorg jij voor een meerwaarde en merkbekendheid?”.
Lees meer over het bedenken van een bedrijfsnaam, wat je kan doen als je bedrijfsnaam al bestaat en hoe je je bedrijfsnaam als merknaam kan registreren.
De auteur
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maximaal 1x per week een mail met nieuwe namen, interessante blogposts voor ondernemers en aanbiedingen.
Vul je naam en e-mailadres in: