Home » Blog » Merknamen » Wat is branding en waarom is het zo belangrijk: 10 redenen
Bijgewerkt op woensdag 24 mei 2023
In dit artikel bespreken we wat branding is en laten we aan de hand van 10 redenen zien waarom branding zo belangrijk is.
Bij de definitie van branding denken veel mensen direct aan een logo maar het gaat veel verder dan dat. Branding bestaat uit om alle activiteiten waarbij jouw logo, naam of beeldmerk wordt getoond om meer bekendheid te creëren voor je bedrijf. Branding gaat verder dan alleen de waarde die je product aanbiedt, met branding wil je de emoties en ondertoon van je merk verbeteren. Het zijn de gevoelens die bij een consument opkomen als degene aan jouw merk denkt, ziet, hoort of een andere vorm van herkenning.
Het is dus niet direct de bedoeling om een potentiële klant te laten overgaan tot actie, maar meer om een plekje in zijn hoofd te verwerven. Denk hierbij aan:
Door hierin een consistente klantervaring te bieden wordt het voor klanten makkelijker om voor je te kiezen. Je voert bovenstaande aspecten dus overal door:
Branding is het totale beeld en gevoel dat klanten van jouw bedrijf, product of merk hebben. Naast de indruk die het maakt op consumenten, creëert branding ook een verwachting bij het bedrijf. Laten we dit verduidelijken met een voorbeeld:
Het Essent voorbeeld laat zien wat de kracht van branding is. Toch zien we dat veel bedrijven en start-up’s de waarde van branding onderschatten. Daarom hieronder de 10 belangrijkste redenen waarom branding zo belangrijk is!
Mensen hebben de neiging om zaken te willen doen met bedrijven die ze herkennen. Als jouw branding consistent en makkelijk te herkennen is, dan voelen je klanten zich sneller aangetrokken tot jouw bedrijf als ze een aankoop willen doen omdat het bekend en vertrouwt voelt.
Het is erg belangrijk om je in jouw markt te onderscheiden. Onderscheidend vermogen wordt steeds lastiger te bereiken met alleen je product of prijs. Met branding ben je in staat om je volledig uniek te positioneren.
Mensen doen het liefst zaken met mensen. Zorg ervoor dat jouw branding gelijk is aan het DNA en de waarden van jouw bedrijf en mensen.
Als jij duidelijk hebt waar je voor staat, met je merk en met je bedrijf, dan is dit de basis voor je team. Ze moeten zich thuis voelen en het vertelt ze hoe ze moeten werken om de doelstellingen te halen.
Mensen houden er van om andere te vertellen over brands, merken of bedrijven die zij leuk vinden. Mensen dragen brands, ze eten brands, ze luisteren brands en ze zijn constant bezig om zich met een brand te associëren en anderen te overtuigen waarom die brands zo goed, mooi, lekker of succesvol zijn!
Als jouw brand consistent en duidelijk is, dan weten jouw klanten waar je voor staat en wat ze kunnen verwachten. Dit maakt het makkelijker om in te spelen op hun behoefte en wensen.
Als je het goed voor elkaar hebt, dan is jouw brand de gevoelsmatige vertaling van de belofte die jij aan je klanten doet.
Dankzij branding is het heel erg duidelijk waar de focus ligt. Al je doelstellingen moeten in lijn liggen met het constant ontwikkelen van je brand waardoor altijd kan toetsen of iets wel of niet past bij je brand.
Misschien wel het belangrijkste, met branding kan je een emotionele band opbouwen met je klant. Een golflengte die je niet bereikt met alleen een logo of een naam. Nee met totale branding creëer je pas een echte connectie met je klanten.
Als je eenmaal een sterk merk hebt staan dan kan je daar op doorbouwen. Je kan veel makkelijker nieuwe producten in de markt zetten, nieuwe klanten of medewerkers werven of je marketing opschalen.
Ben je bezig met het opzetten van een bedrijf of nieuw merk en kan je wel wat hulp gebruiken? Schakel dan een branding agency in. Liever nog wat meer inspiratie? Lees verder op het Brandio blog over onder andere het maken van een go-to-market strategieplan, de betekenis en verschillen tussen slogans, pay-offs, taglines en motto’s en branding strategie.
De auteur
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maximaal 1x per week een mail met nieuwe namen, interessante blogposts voor ondernemers en aanbiedingen.
Vul je naam en e-mailadres in: