fbpx

Professioneel webdesign: inspiratie, trends en tips

Wil je een nieuwe website laten maken of je huidige website een nieuw design geven? Veel ondernemers bouwen hun website zelf of laten dat doen door een student of neefje. Hoewel het bouwen van een website inderdaad niet moeilijk hoeft te zijn, adviseren we toch om voor een professioneel webdesign te kiezen. In deze blogpost leggen we je uit waarom.

Wat zijn de voordelen van een professionele website?

Laten we eerst de voordelen van een professioneel webdesign op een rijtje zetten.

  • Snelle laadtijd. Een professionele website is razendsnel. Hier worden je bezoekers vrolijk van, maar ook zorgt dit voor een hoger conversiepercentage. Hoe trager je website, hoe minder leads en/of verkopen.
  • Hogere conversie. In een goed design wordt ook rekening gehouden met conversieoptimalisatie (CRO) om het maximale rendement uit je website te halen.
  • Website compatibility: de website van jouw bedrijf wordt door bezoekers op allerlei devices bekeken. Jouw website moet dus ook op een mobiele telefoon of tablet goed te gebruiken en te lezen zijn. Een zogenaamde ‘responsive’ website past zich aan aan het schermformaat waarop de website bekeken wordt, zonder dat dit ten koste gaat van gebruiksgemak.
  • Gebruiksvriendelijk. Je website moet een goede gebruikerservaring (UX). Bezoekers moeten makkelijk door je website kunnen navigeren en snel kunnen vinden wat ze zoeken.
  • Betrouwbaarheid. Mensen hebben meer vertrouwen in een professionele website dan in een website die er minder professioneel uitziet.
  • Zichtbaar in Google. Bij het ontwerpen van een professionele website wordt rekening gehouden met zoekmachineoptimalisatie (SEO), oftewel je vindbaarheid in Google. Als mensen op zoeken naar jouw dienst of product dan wil je hoog staan, dan wil je natuurlijk dat ze jouw website vinden. Over SEO zullen we je later in deze blogpost meer uitleggen.

 

Wat zijn de componenten van een professioneel webdesign?

Hopelijk ben je ervan overtuigd dat je jouw website door een professionele webdesigner moet laten maken. Nu leggen we je de componenten van webdesign uit.

  • Website layout. Hoe is je website opgebouwd? Hierbij moet je denken aan navigatiemenu’s, zijbalken, footer, afbeeldingen en tekst. De lay-out op grote schermen is anders dan op smartphones.
  • Kleurenschema en lettertypen. Deze hebben een grote impact op het gevoel dat bezoekers hebben als ze je website bezoeken. Het kleurgebruik en lettertypen moeten aansluiten bij je huisstijl en zijn onderdeel van je merkidentiteit. Heb je die nog niet vastgesteld? Lees dan ons artikel over brand identity.
  • Structuur van de website. Hoe is de content van je website opgebouwd? De structuur moet logisch zijn en je moet rekening houden met SEO (waarover later weer meer).
  • Functionaliteit. Wat wil je dat bezoekers gaan doen op je website. Wil je dat ze contact opnemen? Dan wil je een contactformulier op je website. Wil je producten verkopen? Dan moet je website de mogelijkheid bieden deze producten te bestellen en te betalen.

 

Waarom is SEO belangrijk?

Bij een (her)design moet je rekening houden met SEO. Google is namelijk nog steeds veruit de grootste bron van verkeer voor websites. Bij het design van een website maak je keuzes die impact hebben op de organische zichtbaarheid van je website in Google. Als je goede keuzes maakt, dan pluk je hier de vruchten van met gratis bezoekers via Google. Als je echter slechte keuzes maakt, dan draai je die ook niet zo snel meer terug. We adviseren daarom het volgende.

  • Laat een zoektermenonderzoek uitvoeren. Hierin wordt onderzocht op welke termen je potentiële klanten zoeken in Google. Met deze zoektermen wil je rekening houden met de content op je website. Ook geeft het inzicht in de vragen en problemen die je doelgroep heeft.
  • Dit zoektermenonderzoek gebruik je voor de structuur van je website. Dit zorgt voor een logische structuur voor je bezoekers en voor Google.
  • Om je website goed zichtbaar te maken in Google is het belangrijk dat je webpagina’s goed geïndexeerd worden. Hiervoor zijn diverse zaken belangrijk, zoals het creëren van een sitemap.
  • Ga je jouw website migreren, bijvoorbeeld naar een ander domein of ander contentmanagementsysteem. Dit is altijd een risicovolle operatie voor SEO. Als dit niet goed uitgevoerd wordt, dan loop het risico je waardevolle rankings in Google te verliezen. Als je het goed doet, wordt de SEO-waarde meegenomen naar je nieuwe website.
  • De bovenstaande zaken worden meestal niet door een webdesigner uitgevoerd. We adviseren om hiervoor de hulp in te roepen van een ervaren online marketingbureau.

 

Waar doe je webdesign inspiratie op?

Voordat je webdesigner aan de slag gaat met je nieuwe website, raden we aan om eerst zelf inspiratie op te doen. Het scheelt je in de kosten en tijd als je zelf al nagedacht hebt over hoe het design van jouw website eruit zou kunnen komen te zien.

 

Webdesign trends

Natuurlijk wil je met je nieuwe webdesign de laatste trends volgen. In 2024 zien we verschillende webdesign trends voorbijkomen:

  • Less-is-more is voorbij. Het is juist more-is-more, met overprikkelde, drukke en schreeuwende beelden en lettertypes. Maximalisme dus!
  • Het Y2K-tijdperk doet zijn herintrede met retro futuristische ontwerpen, neon en metallic kleuren die botsen en het ‘low-fi’-gevoel geven.
  • Haast tastbare interacties: texturen in typografie, vloeistof-achtige achtergronden en bewegende beelden.
  • Afgeronde hoeken spreken de op Apple gefocuste Gen Z-generatie aan.

 

Inspiratiebronnen

Online kun je tal van webdesign voorbeelden en inspiratie vinden. Ga voor webdesign inspiratie bijvoorbeeld naar:

  • Webdesign-inspiration: een gratis inspiratieplatform voor UX designers,  marketing teams en ondernemers.
  • Awwwards: hier worden de beste webdesign voorbeelden getoond die door een professionele jury beoordeeld zijn.
  • Smashing Magazine: misschien wel het grootste als het gaat om webdesign inspiratie.
  • Pinterest: volg (web)design bureaus of ontwerpers die je aanspreken en sla mooie designs op op een eigen bord.
  • Kijk wat concurrenten doen: wat spreekt je zo aan in het webdesign van deze bedrijven? Is dat het lettertype? Zijn het de knoppen of de headers?

 

Hoe kies je een goede webdesigner?

Je hebt goede, concrete ideeën voor je nieuwe, professionele website, maar hoe kies je een goede webdesigner? Hoe weet je of een webdesigner goed is? Iedere designer zegt dat die goed is en van buitenaf is heel lastig in te schatten of een webdesigner echt goed is. Het start met de goede vragen stellen?

  • Vraag op welke websites de webdeveloper trots is. Vraag vervolgens waarom en welke keuzes en afwegingen zijn gemaakt.
  • Vraag ook hoe die websites bij hebben gedragen aan de doelen van de website en welke tactieken gebruikt zijn. De meeste designers kunnen wel een mooie website maken, maar dit is niet hetzelfde als een effectieve website.
  • Vraag naar welk contentmanagementsysteem (CMS) de websitebouwer gebruikt. Vraag of in het CMS canonicals, een sitemap en robots.txt worden gegenereerd. Het is een rode vlag als een webdesigner hierop nee antwoord of niet direct een duidelijk antwoord kan geven.
  • Vraag in je eigen netwerk naar goede webdevelopers. Vraag bij voorkeur aan ondernemers die verstand hebben van (online) ondernemen.
  • Luister ook goed naar de vragen die de webdesigner aan jou stelt. Snapt die je business goed en denkt die goed mee hoe je website je bedrijf kan laten groeien. Komt die zelf met goede ideeën of voert hij simpelweg uit wat je vraagt. Een professionele webdeveloper is proactief en gebruikt zijn ervaring om een website te maken die jouw bedrijf vooruit helpt.

 

Ook raden we aan om voordat je met een webdesigner gaat praten, jezelf goed te verdiepen en in te lezen. Voor de keuze van CMS kunnen we WordPress adviseren. Dit CMS is gebruiks- en SEO-vriendelijk. Als je een webwinkel wilt beginnen, lees dan onze blogpost over een webshop beginnen. Twijfel je nog welke e-commerce platform je wilt gebruiken voor je webshop? Met ons artikel over de platforms WooCommerce vs Shopify helpen we je een keuze te maken. Veel succes!

 

De auteur

Niek van Son

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews