Home » Blog » Kennisbank » Positionering: wat is het, stappenplan & voorbeeld
Bijgewerkt op donderdag 6 juni 2024
De positionering van je bedrijf is een van de belangrijkste aspecten van je bedrijfsstrategie. Het bepaalt het type klanten dat je aantrekt en onderscheidt je van de concurrentie. Waardoor het je plaats is de markt definieert. Hier door is positionering een fundamenteel onderdeel van elk marketingplan. Merkstrategie bepalen of een ondernemingsplan voorbeeld zijn handig om ook eens door te lezen op Brandio.
Positionering is een marketingstrategie die door bedrijven wordt gebruikt om een merk, product of dienst een specifieke plek in de markt. Het is ook belangrijk dat de klant in haar beleving ook jouw bedrijf in dezelfde plek plaatst als dat jij het voor ogen had. Als je bijvoorbeeld een luxe kledingmerk wilt worden, kan je je producten (en daarmee de kwaliteit, prijs, klantenservice etc.) daarop afstemmen, maar de positionering is pas succesvol als de consumenten jouw ook gaan zien als een luxe merk voor kleding.
Het doel van positionering is om een unieke en onderscheidende identiteit te creëren die potentiële klanten aanspreekt en zich onderscheidt van concurrenten. Positionering helpt een bedrijf zich te richten op de belangrijkste kenmerken, voordelen en waarden die het aanbiedt en die relevant zijn voor je doelgroepen.
Bij het bepalen van de positionering van je bedrijf, zijn er een aantal factoren waarmee rekening moet worden gehouden:
Nu je weet wat positionering betekent en uit welke factoren het bestaat is het tijd om je eigen positionering te regelen. Elke bedrijf heeft een eigen unieke positionering nodig, maar zijn er wel een aantal stappen die je kan volgen om je bedrijf succesvol te positioneren:
Een voorbeeld kan verhelderen zijn, daarom hebben we voor jou een voorbeeld van een positionering uitgeschreven. In dit geval nemen we het bedrijf Apple als voorbeeld.
Apple is een goed voorbeeld van een succesvolle positionering in de markt. Apple heeft zichzelf gepositioneerd als een toonaangevend technologiebedrijf dat innovatieve, hoogwaardige en gebruiksvriendelijke producten aanbiedt. De positionering van Apple is gericht op het bieden van een premium ervaring, zowel in productdesign als in prestaties.
Dankzij deze succesvolle positionering heeft Apple een loyale klantenbasis opgebouwd die bereid is om meer te betalen voor hun producten en diensten. Bovendien hebben ze een onderscheidend imago in de markt gecreëerd, waardoor ze een van de meest waardevolle en herkenbare merken ter wereld zijn geworden.
Bij het positioneren van je merk, kunnen het MDC-model en Brand Key model waardevolle tools zijn. Wil je meer lezen ontdek dan onze kennisbank of lees meer over het laten bedenken van een merk, het ontwikkelen van een branding strategie of een bedrijfsnaam bedenken.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maximaal 1x per week een mail met nieuwe namen, interessante blogposts voor ondernemers en aanbiedingen.
Vul je naam en e-mailadres in: