fbpx

Wat is offline marketing? Kanalen en originele voorbeelden

Offline opvallen met je bedrijf hopeloos ouderwets? Nee hoor! Sterker nog: de kracht van offline reclame is juist hartstikke sterk. In deze blogpost bespreken we uitgebreid offline promotie. Zo leer je wat offline marketing is, welke offline marketingkanalen er bestaan, de voor- en nadelen van traditionele marketing, en originele voorbeelden van offline marketing. Ook laten we zien hoe offline en online marketing elkaar kunnen versterken.

Offline adverteren

Wat is offline marketing?

Offline marketing is het promoten van producten of diensten via traditionele, niet-digitale kanalen. Hierbij worden televisie en radio als offline marketingkanalen beschouwd. Offline marketing is gericht op het bereiken van de doelgroep in de fysieke wereld via offline media.

 

Waarom is offline marketing belangrijk?

Adverteren op Instagram Stories, het verzinnen en uitbreiden van de nodige branding, het toepassen van SEO-marketing… de mogelijkheden van online marketing zijn eindeloos. Je kunt tegenwoordig zoveel op het wereldwijde web dat er zelfs ieder jaar nieuwe trends te zien zijn op het gebied van online marketing. Sommige bedrijven lijken wel helemaal online te werken zonder enige tussenkomst van offline adverteren. Betekent dat dat offline marketing klaar is? Zeker niet: offline marketing is nog steeds zeer waardevol.

Hoewel bijna iedere Nederlander over een internetverbinding beschikt, betekent dit niet dat dat de enige manier is om klanten te trekken. Je potentiële klanten leven namelijk niet 100% online, maar natuurlijk ook in de offline wereld. Via offline marketing kun je daardoor ook heel goed je doelgroep bereiken. Bedrijven met een sterke online en offline marketing strategie laten zien dat deze strategieën elkaar versterken.

 

Offline marketingkanalen

Hieronder vind je een overzicht van veelgebruikte traditionele marketingkanalen.

  • Printmedia:

Advertenties in kranten, tijdschriften, brochures, flyers en folders. Dit type marketing is effectief voor het bereiken van doelgroepen die bepaalde publicaties lezen. Onderzoek toont dat print advertenties een grote impact hebben op brand awareness.

  • Out-of-Home (OOH) reclame:

Hierbij moet je denken aan billboards, reclameborden langs de weg, posters in winkelcentra, stations en luchthavens, en schermen in publieke ruimtes. OOH-reclame is ideaal voor het bereiken van een breed publiek in drukke gebieden.

  • Radio en televisie:

Tv- en radiospots zijn traditionele kanalen waarmee een groot aantal mensen kan worden bereikt. Deze offline reclame is geschikt voor het versterken van je merkbekendheid, aangezien deze media vaak door een breed publiek worden bekeken of beluisterd. Televisie- en radioreclame hebben nog steeds een grote impact op merkbekendheid.

  • Direct mail:

Fysieke post, zoals brieven, kaarten of catalogi, die rechtstreeks naar het adres van de consument worden gestuurd. Met direct mail kun je je doelgroep gericht bereiken en direct aanzetten tot actie, zoals het plaatsen van een bestelling. Direct mail wordt goed gelezen en in het algemeen goed ontvangen.

  • Evenementen en beurzen:

Door deel te nemen aan of het organiseren van evenementen, kun je persoonlijk contact leggen met je doelgroep. Beurzen, productlanceringen en sponsoractiviteiten bieden mogelijkheden voor face-to-face interacties.

  • Point-of-Sale (POS) marketing:

Dit zijn advertenties en promoties direct bij de verkooplocatie, zoals displays, posters en promotieborden in winkels. POS-marketing stimuleert impulsaankopen en helpt klanten zich bewust te worden van producten op het moment van aankoop.

  • Promotieartikelen en merchandise:

Hieronder vallen bedrukte items zoals pennen, T-shirts, sleutelhangers en notitieboekjes. Deze tastbare items herinneren consumenten aan het merk en versterken merkbekendheid op de lange termijn.

  • Sponsoring en productplaatsing:

Sponsoring van evenementen of productplaatsing in films en tv-programma’s zorgt voor zichtbaarheid in een relevante context, waardoor het merk zich aan populaire evenementen of content kan koppelen.

 

Voordelen van offline marketing

  • Groot bereik:

Offline reclame kan helpen bij het bereiken van een breder publiek, vooral campagnes via de televisie, radio of gedrukte media (bijvoorbeeld de krant). Het kan daardoor een grote waarde hebben in de awareness fase van de customer journey.

  • Merkherkenning:

Door gebruik te maken van offline media zoals billboards, posters en flyers, kan je je merk zichtbaar maken en de naamsbekendheid vergroten. Dit maakt de kans groter dat een klant aan je merk denkt of herkent in een koopsituatie. Dit effect wordt mental availability genoemd en maakt de kans groter dat een klant voor jouw merk kiest.

  • Doelgerichtheid:

In sommige gevallen kun je met offline marketing een gericht publiek bereiken, bijvoorbeeld als je je  richt op specifieke demografische gegevens, zoals locatie.

  • Betrouwbaarheid:

Offline marketing kanalen worden door veel mensen als betrouwbaar gezien.

  • Meetbaarheid:

Offline marketing kan in sommige gevallen goed gemeten worden, omdat je bijvoorbeeld het aantal reacties op een direct mail campagne kunt tellen.

  • Branding:

Door gebruik te maken van offline media kan je je merk op een unieke manier positioneren en het verhaal achter je merk beter overbrengen. Lees ook onze blogposts over brand identity en brand key model over hoe je een merkidentiteit creëert.

Let op: Offline marketing is niet beter of slechter dan online marketing, beide vormen van marketing kunnen elkaar goed aanvullen, waarover later meer.

 

Nadelen van offline marketing

Tot nu toe zijn we heel positief over offline marketing, maar traditionele marketingcampagnes kennen ook enkele nadelen.

  • De uitvoering is vergeleken met online marketing vaak heel duur. Snel even een offline campagne opzetten gaat doorgaans niet en dit zie je ook terug in de kosten.
  • Met offline promoties bereik je veel mensen, maar ook een hoop mensen die niet tot je doelgroep behoren. Met een dure offline marketingcampagne bereik je dus ook veel mensen die je niet wilt bereiken.
  • De impact van offline marketingcampagnes is beperkter te meten dan die van online campagnes. Je kunt dus lastiger inschatten hoe rendabel offline campagnes zijn.
  • De offline marketingindustrie is een ondoorzichtige wereld. Het is lastig in te schatten welke bureaus echt goed zijn en of ze optimale campagnes voor jouw bedrijf inzetten.

 

Originele offline marketing voorbeelden

Hieronder vind je enkele voorbeelden van succesvolle en sterke offline marketingcampagnes.

  • IKEA:
    In 2014 creëerde IKEA een interactieve bushalte waar mensen konden plaatsnemen in een mini IKEA woonkamer. Het idee was om mensen te laten zien hoe hun meubels er in een echte omgeving uit zouden zien.
    ikea
  • Coca-Cola:
    In 2013 creëerde Coca-Cola een interactieve vending machine waar mensen gratis flessen cola konden krijgen als ze een dansje deden. Het idee was om mensen te motiveren om plezier te hebben en om de boodschap over te brengen dat Coca-Cola een drankje is voor momenten van vreugde.
    coca-cola
  • Red Bull:
    In 2012 organiseerde Red Bull de Stratos Jump, waarbij Felix Baumgartner vanuit een ballon op 39 km hoogte sprong en zo een wereldrecord vestigde voor de hoogste vrije val. Dit evenement was live op televisie te volgen en kreeg veel media-aandacht.
  • KitKat:
    Ook een bankje in het park kun je inzetten als promotiemateriaal, zoals KitKat liet zien.

Online en offline marketing

Wellicht zit je nu vol energie om met offline marketing aan de slag te gaan. Goed zo! Laten we echter niet vergeten dat online marketing ook heel waardevol is. Net zoals je doelgroep niet alleen online actief is, zal je doelgroep ook niet exclusief offline actief zijn. Zowel offline als online kun je je boodschap overbrengen aan je doelgroep.

Sterker nog, online en offline marketing kunnen elkaar versterken. Onderzoek laat zien dat een geïntegreerde marketingstrategie, waarin online en offline marketing op elkaar zijn afgestemd, kan leiden tot hogere klantbetrokkenheid en hogere merkloyaliteit.

Een goed voorbeeld is de campagne Unbelievable Bus Shelter van Pepsi Max.

Deze campagne maakte niet alleen indruk op mensen in bushokjes, de geïntegreerde YouTube campagne behaalde daarnaast 8 miljoen weergaven en veel (digitale) PR.

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews