fbpx

Een nieuw merk? Denk internationaal vanaf de start!

Denk internationaal met je nieuwe merknaam

Heb jij een goed idee voor een product of dienst en wil je de markt veroveren? Veel ondernemers zijn logischerwijze gericht op hun thuismarkt en denken daarom nog niet aan internationaal zakendoen. Toch is het verstandig om vanaf het begin rekening te houden met internationale uitbreiding. Gelukkig hoeft dit niet allemaal veel geld en tijd te kosten. In deze blogpost vind je 5 handige en waardevolle tips die je direct kunt toepassen. Ze voorkom je problemen als je in een later stadium besluit met je product of dienst over de grens te gaan.

Kies een merknaam die ook in het buitenland goed aanslaat

Heb je een goed idee, maar nog geen merknaam? Lees dan het artikel bedrijfsnaam bedenken om aan de slag te gaan. Veel beginnende ondernemers maken de fout om een merknaam te kiezen die in het Nederlands prima is, maar niet in een vreemde taal. Als deze ondernemers dan de grens oversteken dan blijkt de merknaam voor buitenlanders moeilijk uit te spreken of lastig te spellen zijn. Nog erger is als je merknaam in een andere taal een andere, ongewenste betekenis blijkt te hebben. Je wilt niet in een lijstje met merknaam blunders terechtkomen. Natuurlijk kun je niet een merknaam in alle talen checken, maar controleer in ieder geval of die in het Engels, Duits, Frans en Spaans geen problemen oplevert.

Leg internationale domeinnamen vast

Uiteraard kun je als bedrijf niet meer zonder website. Veel beginnende bedrijven leggen daarom zo snel mogelijk een .nl domeinnaam vast. Beter is om ook meteen te kijken of .com, .de, .fr en nog andere landenextensies vrij zijn. Als ze vrij zijn, dan kun je ze beter meteen vastleggen. De kosten hiervan zijn niet zo hoog. Als je een poos later internationaal wilt gaan en de internationale domeinnamen door een ander geregistreerd blijken te zijn, wordt dit een veel kostbaardere zaak.

Contentmanagementsysteem

Een contentmanagementsysteem (cms) is de software waarin een website gebouwd is. Iedere websitebouwer zal zeggen dat het systeem dat hij of zij gebruikt geschikt is voor meertaligheid en internationale marketing. De ervaring leert echter dat dit in de praktijk helaas niet het geval is. Voor een internationale website zijn sommige contentmanagementsystemen (veel) beter dan andere. Het is daarom raadzaam om hier goed onderzoek voor te doen. Met WordPress zit je in ieder geval goed, maar er zijn ook andere geschikte contentmanagementsystemen.

WordPress voor internationale website

Creëer een internationale one pager

Denk jij al internationaal met je website, maar wil je nog niet heel je website vertalen? Dat hoeft ook niet. Je kunt namelijk ook een internationale one pager maken. Dit is één pagina in een vreemde taal die een soort van visitekaartje is. Meestal is dit de homepage. Hier kun je belangrijke informatie kwijt over je product of dienst voor internationale bezoekers. Als je potentiële klanten spreekt die niet het Nederlands machtig zijn, dan kun je vervolgens naar deze webpagina verwijzen

Doe internationaal zoektermenonderzoek

Heb je vanaf de start internationale ambities en wil je via Google je potentiële klanten bereiken in het buitenland? Dan is het waardevol om een internationaal zoektermenonderzoek te doen. Hierin onderzoek je op welke termen je potentiële klanten in het buitenland in Google zoeken. Zo kun je analyseren in welke landen vraag is naar je product of dienst. Ook kun je je content afstemmen op de zoekopdrachten van je doelgroep. Op die manier vinden je potentiële klanten jouw bedrijf via Google. Zoektermenonderzoeken zijn mogelijk via online marketing tools zoals Semrush, Ahrefs of Ubersuggest.

Denk groot

Nederland is een relatief klein land. Het is vaak makkelijker om in je thuisland een marktaandeel te veroveren dan in het buitenland, maar laat jezelf niet begrenzen en denk groot. Stel dat jouw product of dienst in de Verenigde Staten met meer dan 330 miljoen inwoners een succes wordt. Denk jij groot? Lees dan ook het volgende artikel met informatie over exporteren naar de Verenigde Staten. Succes met je bedrijf!

De auteur

Martin Koster

Martin Koster is sinds 1999 algemeen directeur van gecertificeerd vertaalbureau Vertalingen.nl. De focus binnen de organisatie ligt op lange samenwerkingsverbanden met zowel klanten als vertalers, en een eerlijke en open onderlinge communicatie.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews