Home » Blog » Merknamen » Merkwaarden & kernwaarden bepalen: wat zijn het? En wat zijn voorbeelden?
Bijgewerkt op donderdag 9 mei 2024
Loyaal, creatief, duurzaam, eigenzinnig: het zijn allemaal voorbeelden van merkwaarden. Het bepalen van merkwaarden is heel belangrijk voor de positionering van je bedrijf. Als je merkwaarden duidelijk zijn voor je doelgroep, dan kan die zich daarmee identificeren en zich eraan verbinden. Merkwaarden dragen zo bij aan het onderscheidend vermogen en daarmee aan het succes van je bedrijf en dus een belangrijk onderdeel van je merkstrategie en brand identity.
Betekenis kernwaarden: Kernwaarden zijn de belangrijkste overtuigingen, principes en normen die mensen, organisaties of bedrijven gebruiken om hun gedrag en besluitvorming te sturen. Ze zijn de basis voor de persoonlijkheid en manier van doen van een organisatie en dienen als een moreel kompas dat helpt bij het bepalen van de juiste koers in verschillende situaties.
Kernwaarden zijn belangrijk omdat ze:
Merkwaarden zijn de belangrijkste eigenschappen en kenmerken die een merk of bedrijf wil uitdragen en die hun identiteit, imago en positionering op de markt bepalen. Merkwaarden zijn nauw verbonden met de kernwaarden van een organisatie, maar richten zich specifiek op hoe het bedrijf wil worden gezien en ervaren door klanten en andere belanghebbenden.
Merkwaarden zijn belangrijk omdat ze een cruciale rol spelen bij het opbouwen van een sterk merk:
Kernwaarden en merkwaarden zijn nauw met elkaar verbonden, maar ze hebben verschillende functies en doelen binnen een organisatie. We zetten de 3 belangrijkste verschillen voor je op een rijtje:
Een sterk merk bouwt voort op de kernwaarden van een organisatie en vertaalt deze naar een aantrekkelijke en herkenbare merkidentiteit. Het is belangrijk om zowel kernwaarden als merkwaarden te definiëren en te onderhouden om een succesvolle en duurzame organisatie te creëren.
Om je een idee te geven sommen we aantal voorbeelden van kernwaarden op:
Hier volgt een korte lijst met voorbeelden van merkwaarden:
Er zijn honderden merkwaarden om uit te kiezen, maar het is belangrijk om je te focussen. Het is onmogelijk om te werken volgens tientallen waarden. Kies daarom maximaal vijf merkwaarden die je het belangrijkste vindt en die je wilt doorleven met je merk.
Je merkwaarden bepaal je meestal niet alleen. Iedereen in je bedrijf moet zich herkennen in de waarden, want je medewerkers moeten volgens die uitgangspunten werken. Zij zorgen uiteindelijk dat je doelgroep je merkwaarden gaat herkennen. Vorm daarom een werkgroep van betrokken medewerkers die verschillende functies hebben en houd een uitgebreide brainstormsessie. Begin breed: vraag iedereen om zes waarden op te schrijven en bespreek samen het resultaat. Verwijder dubbelingen en ga vervolgens aan de slag met de basisset van kernwaarden die is ontstaan.
Het is goed om deze kernwaarden door elke deelnemer toe te laten lichten. Zo ontdek je misschien dat mensen eigenlijk hetzelfde bedoelen, maar alleen een andere naam aan een waarde hebben gegeven. Bepaal samen welk woord de lading het beste dekt. Als je een selectie van merkwaarden hebt gemaakt, vraag iedereen dan om elke waarde te scoren. Op die manier wordt duidelijk welke waarden het beste aansluiten bij jullie merk. Zorg dat je minimaal zes waarden overhoudt.
De volgende stap is het kritisch bekijken van de waarden waar je op uit bent gekomen. Hoe onderscheidend zijn deze woorden? Zijn het eigenschappen die elk bedrijf nodig heeft, zoals betrouwbaarheid? Of zijn het eigenschappen die jouw specifieke merk typeren? Dat laatste is het belangrijkste, want juist die waarden bepalen je onderscheidend vermogen. En dat is noodzakelijk om je doelgroep aan je te binden. Het doel is om uit te komen op vijf merkwaarden waar iedereen het mee eens is, en die de basis van je merk gaan vormen.
Als je merkwaarden bepaald zijn, ben je er natuurlijk nog niet. Dan is het zaak om je waarden uit te dragen in alles wat je doet. Zorg dat je medewerkers weten wat de merkwaarden inhouden en wat ze betekenen voor hun werk. Dat zit in alle werkzaamheden: van het opnemen van de telefoon tot het afleveren van producten. De intern bepaalde waarden moeten extern ook zo beleefd gaan worden. Zo bouw je aan een sterk merk, waar je klanten zich nauw verbonden mee voelen.
Lees ook ons artikel over corporate branding, waar merkwaarden ook een rol in spelen.
Meer weten over de Cola challenge: Coca-Cola vs. Pepsi, het maken van een bedrijfsfilm, het schrijven van een goed merkverhaal of misschien tips voor het neerzetten van een sterke merknaam, lees je eenvoudig binnen ons blog.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maximaal 1x per week een mail met nieuwe namen, interessante blogposts voor ondernemers en aanbiedingen.
Vul je naam en e-mailadres in: