Home » Blog » Merknamen » Merknaam bedenken: 12 tips voor een goede naam
Bijgewerkt op vrijdag 19 mei 2023
Hoe bedenk je een merknaam? Als je op zoek bent naar tips om een goede merknamen te verzinnen, dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Een goede merknaam moet niet alleen herkenbaar en onderscheidend zijn, maar ook gemakkelijk te onthouden. Bovendien moet de naam beschikbaar zijn als domeinnaam en mag deze niet in conflict komen met bestaande merken of handelsnamen.
Een goede merknaam is onderscheidend en uniek. Probeer een naam te verzinnen die opvalt tussen alle andere namen die er al zijn. Een slimme manier om dit te bereiken is door het combineren van woorden die normaal gesproken niet bij elkaar passen. Unieke merknamen vallen ook op waardoor je je kan onderscheiden van de rest.
Een merknaam die beschrijft wat je doet of hoe je dat doet is een zwakke merknaam. Een voorbeeld is ‘de beste hypotheekadviseur’. Zo’n beschrijvende naam is veel te algemeen, niet onderscheidend en kun je niet registeren. Als je activiteiten veranderen, sluit een beschrijvende naam daar bovendien niet meer op aan. Kies daarom liever voor een pakkend woord dat al bestaat, maar dat niet veel zegt over wat je doet. Een zeer succesvol voorbeeld is Amazon. Deze merknaam zegt niet wat het bedrijf doet, maar blijft wel hangen. Ook een fantasiewoord is een goede oplossing. Zo kun je je merk goed beschermen en is je naam gegarandeerd onderscheidend.
Een korte en krachtige naam is gemakkelijker te onthouden dan een lange naam. Kies daarom voor een naam die bestaat uit maximaal twee of drie woorden. Bovendien zijn kortere namen ook gemakkelijker te spellen en te typen.
Voordat je definitief een naam kiest, is het verstandig om deze te testen. Vraag bijvoorbeeld aan vrienden en familie wat zij van de naam vinden. Of laat de naam testen door een groep potentiële klanten. Op deze manier krijg je waardevolle feedback en kun je de naam eventueel nog aanpassen.
Een sterk merknaam moet ook toekomstbestendig zijn. Dit betekent dat de naam nog steeds relevant moet zijn als je bedrijf groeit en uitbreidt. Kies daarom geen te specifieke naam die alleen past bij de huidige producten of diensten.
Zorg ervoor dat de merknaam die je bedenkt geen inbreuk maakt op bestaande merken en handelsnamen. Voorkom daarnaast dat je merknaam te veel lijkt op andere merken, om verwarring bij klanten te voorkomen.
Je hoort het tegenwoordig vaker in reclamespotjes: een snelle toelichting op de spelling van een merknaam. Als dat nodig is, dan is je bedrijf (online) waarschijnlijk niet makkelijk te vinden en is de kans groter dat de naam niet blijft hangen bij je doelgroep. Zorg dat de spelling van je merknaam geen verwarring op kan roepen en dat de naam makkelijk uit te spreken is.
Je wilt natuurlijk dat je merknaam blijft hangen. Probeer daarom een merknaam te verzinnen die makkelijk te onthouden is en die iets betekent. Een afkorting is bijvoorbeeld vaak abstract en betekent voor veel mensen niets. Probeer een concrete, makkelijk te onthouden merknaam te bedenken die je doelgroep aanspreekt. Je kunt kiezen voor fantasienamen, maar ook aan namen die een bepaalde associatie met je merk oproepen. Een goed voorbeeld is Nike, vernoemd naar de Griekse godin van de overwinning.
Je weet nooit hoe het loopt. Wie weet wordt je bedrijf een internationaal succes en ga je buitenlandse markten op. Dan is het handig als je merknaam in een andere taal niet iets totaal anders betekent of onuitspreekbaar is. Of dat je naam een suf imago heeft in het buitenland. Denk aan het automerk Dacia Duster. ‘Duster’ is een ouderwets Nederlands woord voor ochtendjas en dat past niet goed bij een stoere auto. Probeer dus bij het verzinnen van je merknaam rekening te houden met andere talen en culturen.
Het is een voor de hand liggende oplossing: je eigen naam verwerken in je merknaam. Toch is het geen handige keuze. Je weet niet of je je naam altijd aan je bedrijf wilt blijven verbinden. Ook bij een eventuele overname of grote groei van je bedrijf kan het onhandig zijn. Bovendien komt je bedrijf vanzelf klein en minder ambitieus over als je voor je eigen naam kiest. Je kunt je naam natuurlijk wel op een bepaalde manier in je merknaam verwerken. Andrélon is hier een goed voorbeeld van: deze merknaam is een samenvoeging van de namen van oprichters André en Lonneke de Jong.
Een goede merknaam bedenken is niet gemakkelijk en geen klus die je zomaar in eentje klaart. Het is daarom de moeite waard om een merkexpert of brandbureau in te schakelen om je te helpen. Zelf zie je soms door de bomen het bos niet meer, of je kunt niet meer objectief naar je eigen bedrijf of doelgroep kijken. Met de hulp van een creatieve deskundige kom je makkelijker tot goede, verrassende ideeën waar je alleen niet op was gekomen.
Heb je eindelijk dé naam bedacht waarmee je de wereld gaat veroveren? Check dan meteen of je naam al bestaat, om problemen met concurrenten te voorkomen. Dat kan makkelijk via het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Voer daarnaast een check uit via het Benelux Bureau voor het Intellectuele Eigendom. Je kunt ook een merkenbureau inschakelen, dat nagaat of er bestaande merknamen zijn die te veel op jouw naam lijken. Geen problemen geconstateerd? Schrijf je naam dan in bij de Kamer van Koophandel en registreer het als merk. Heel belangrijk, want een merk dat niet geregistreerd is, kun je ook niet beschermen.
We hopen dat je met deze 12 tips een mooie merknaam kan verzinnen. Voor meer inspiratie kan je ook gebruik maken van bedrijfsnaamgenerators en lees ook ons artikel over het bedenken van een bedrijfsnaam.
De auteur
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maximaal 1x per week een mail met nieuwe namen, interessante blogposts voor ondernemers en aanbiedingen.
Vul je naam en e-mailadres in: