Home » Blog » Inspiratie » Je (thuis)kantoor inrichten met deze 17 tips
Bijgewerkt op woensdag 22 maart 2023
Ben je begonnen met het inrichten van een goede thuiswerkplek of het restylen van het interieur op kantoor? Feit is dat de toekomst van het kantoor blijft veranderen. Sinds de coronapandemie zijn we steeds meer vanuit thuis gaan werken en is het kantoor meer een plek geworden van flexwerkplekken. Daar kun je aanschuiven wanneer je dat wilt of wanneer er belangrijke meetings gepland staan.
In dit artikel geven we je 14 tips om je werkplek of thuiskantoor zo goed mogelijk in te richten en 3 tips om dit zo goedkoop en efficiënt mogelijk te doen.
Bij het inrichten van je thuiskantoor is het goed om na te denken welke kamer je kiest. Als je de mogelijkheid hebt om een werkplek uit te kiezen bij een raam waar je tijdens de werkdag lichtinval ontvangt, ervoor te kiezen om daar je thuiswerkplek van te maken. Op deze manier pak je je dagelijkse dosis vitamine D. Soms kan de zon iets te fel schijnen, koop daarom ook raambekleding voor je ramen.
Misschien heb je niet de mogelijkheid om een kamer met lichtinval te kiezen voor je werkplek of voor tijdens de koude winterdagen waar de zon niet schijnt heb je goede verlichting nodig. Voor je thuiswerkplek is het verstandig om te kiezen voor taakverlichting. Dit kan in de vorm van een wandlamp, bureaulamp of spotjes. Op deze manier voorkom je dat je ogen vermoeid raken en hoofdpijn te vermijden.
Deze tip is meer voor de flexwerkplekken op kantoor. Het plaatsen van glazen wanden geven je kantoor inrichting een moderne look. Daarnaast creëren glazen wanden meer betrokkenheid met de ruimtes om je heen en komt er meer licht in de ruimte. Hiermee stimuleer je als bedrijf ook een open cultuur.
Voor zowel een thuiswerkplek als kantoor is het belangrijk om voor goede luchtkwaliteit te zorgen. Goede luchtkwaliteit creëert een comfortabele omgeving voor je medewerkers en biedt ook gezonde voordelen zoals het verminderen van hoofdpijn en hoesten. Maak gebruik van humidifier, luchtfilters en planten.
Het lijkt misschien onbelangrijk, maar met kleuren kan je de sfeer van je (thuis) kantoor bepalen. Over het algemeen werken neutrale kleuren zoals wit, grijs, beige, groen en blauw het best voor een kantoor. Deze kleuren stimuleren namelijk rust en concentratie. Dit is echter afhankelijk van wat je wilt, kies bijvoorbeeld voor de kleuren geel of oranje als je meer energie wilt uitstralen.
Je wilt niet dat kantoor vol staat met allerlei mappen of artikelen, dit ziet er niet professioneel uit en zal je ongetwijfeld gehinderd worden wanneer je specifiek opzoek bent naar dat ene mapje. Zorg ervoor dat je de mogelijkheid hebt om je kantoorspullen op te bergen. Hiervoor heb je een aantal keuzes, je zou een hoge kast kunnen plaatsen in je thuiskantoor waar je alles geordend in kan opbergen. Daarnaast kan je ook opbergboxen kopen wat minder plek inneemt, dit kan handig zijn als je een klein thuiswerkplek hebt.
Bij het thuiswerken zitten we vaak heel de dag. Zorg er daarom voor dat je thuiswerkplek niet te druk is ingericht en dat je voldoende werk- en beweegruimte hebt. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende beenruimte bij het kiezen van je bureau en loopruimte om af en toe de benen te streken.
We hebben het al gehad over de kleur groen en goede luchtkwaliteit, planten zorgen voor beide. Voor zowel je thuiswerkplek als kantoor is het goed om wat planten neer te zetten. Daarnaast geeft het ook leven aan de ruimte. Bepaal zelf welke planten het best passen voor je werkplek. Ben je niet echt een groen liefhebber, kies dan voor planten die weinig verzorging nodig hebben. Je wilt natuurlijk niet dat je ze na een week al weg moet doen omdat ze geen water of licht hebben gehad.
Komt het voor dat je vaak moet vergaderen of werk je graag samen met je collega’s? Zorg er dan voor dat je daar de mogelijkheden voor hebt. Zorg voor een grote tafel met een aantal fijne stoelen waar jij en je collega’s kunnen vergaderen.
Of je nu thuiswerkt of op kantoor, het is altijd fijn als het lekker ruikt. Zet daarom wat geurkaarsen of geurstokjes neer in de ruimtes. Dit bevordert de gezelligheid ene vrolijkt de mensen op.
Zorg ervoor dat je je comfortabel voelt in je werkomgeving. Hoe je dit doe ligt eigenlijk aan jou. Vind je het fijn om af en toe te staan, zorg voor een zit-sta bureau. Ben je een plantenliefhebber, zet je kamer vol met planten. Ben je bezig met creatieve werkzaamheden, kies dan voor kleuren die creativiteit stimuleren zoals geel en oranje. Probeer bij het inrichten van je thuiswerkplek altijd in gedachte te houden waar jij je comfortabel bij voelt.
Een onmisbare artikel in je kantoor: de bureau. Zoals we net hebben benoemd, maak hierin de keuze of je een zit-sta bureau wilt. Daarnaast is de bureauhoogte belangrijk. Normaal gesproken moet een bureau tussen de 70 en 80 centimeter hoog zijn. Ben je een wat klein of groter persoon kan je hier natuurlijk van afwijken. Probeer daarom altijd eerst de bureau uit voordat je hem koopt. Kijk of je er fijn aan kan zitten en of je houding goed is.
Wanneer je aan het werk bent, breng je waarschijnlijk de meeste tijd door op een bureaustoel. Het is belangrijk dat je comfortabel zit en dat je geen last krijgt van rugpijn of nekpijn. Dat heeft uiteindelijk namelijk veel invloed op hoe je je lichamelijk en geestelijk voelt.
Daarom is het zeker belangrijk om te investeren in een goede bureaustoel. Let hierbij op de volgende punten:
Het is verstandig om je werkplek schoon te houden. Wanneer je in een meeting zit wil je niet dat er op de achtergrond nog een fles wijn staat, of dat je kleren nog over de stoel hangen. Dit geeft geen professionele uitstraling. Daarnaast is het ook fijn om tijdens het werken niet afgeleid te raken omdat het niet opgeruimd is.
Een van de gemakkelijkste stappen die je kunt nemen, is het op zoek gaan naar aanbiedingen en koopjes voor kantoormeubilair. Nu we meer vanuit huis werken, is de focus verschoven. We zijn massaal onze werkplek thuis aan het inrichten en daar wordt door winkeliers flink op ingespeeld. Met zo’n groot aanbod mag je zeker de nodige koopjes en deals verwachten voor comfortabele bureaustoelen en fijne tafels en kantoorkasten.
Daarnaast heb je steeds meer platformen waarop je producten, zoals kantoormeubels, kunt vergelijken. Op die manier hoef je niet eerst tientallen webshops af te gaan om passend meubilair te vinden. Het voordeel van dit soort vergelijkingswebsites is dat je op één pagina een compleet aanbod vindt inclusief de prijzen. Kantoormeubilair, zoals bureaus, kasten en stoelen, zijn volgens Bestenu hét item van het moment. Daar vind je een groot assortiment van goedkope kantoormeubels waarbij je direct kunt beginnen met vergelijken.
Kom je er niet helemaal uit bij nieuw kantoormeubilair of wil je nóg meer geld besparen? Dan is het zeker het geld en je tijd waard om eens te kijken in het assortiment voor tweedehands kantoormeubilair. Het shoppen van tweedehands producten en meubels past helemaal binnen deze duurzame samenleving waarin recyclen centraal staat. Eigenlijk is het gek dat dit niet eerder gebeurde. Het is namelijk zonde om meubels en spullen die nog een prima een tweede of derde ronde mee kunnen bij het grofvuil te gooien.
Dat moeten de vele winkeliers binnen deze opkomende branche ook hebben gedacht. Tegenwoordig vind je namelijk steeds meer webshops die gespecialiseerd zijn in de verkoop van tweedehands kantoormeubilair. Daar vind je vaak volledige sets met meerdere dezelfde tafels en stoelen om zo een stijlvol geheel te kunnen maken. Je bespaart er flink wat geld mee én je helpt een handje aan een beter milieu. Dat geld (en die tijd) kun je beter steken in het maken van een goed ondernemingsplan. Natuurlijk kun je ook de plaatselijke kringloopwinkel in lopen om eens te kijken naar goedkope tafels en stoelen.
Nu je toch bezig bent met het denken aan een groenere wereld: heb je al eens van refurbished apparatuur gehoord? Net als kantoormeubelen kun je apparatuur kopen dat tweedehands is. Het verschil met refurbished en standaard tweedehands apparaten is dat refurbished producten niet zomaar tweedehands zijn, maar ook helemaal nagekeken zijn en waar nodig zelfs gerepareerd zijn. Beschik je dus over een refurbished zakelijke telefoon of laptop dan profiteer je van een apparaat dat bijna zo goed als nieuw is. Het grote verschil is dat je er veel minder voor hoeft te betalen.
Dit kan je al tot enkele honderden euro’s per apparaat schelen. Vaak profiteer je wel gewoon van de voordelen van een nieuwe telefoon of laptop. Zo heb je een bepaalde tijd garantie bij de meeste webshops en scoor je andere voordelen zoals gratis verzending en extra korting in de sale. Kijk goed naar de voorwaarden van refurbished producten bij zo’n webshop zodat je voor een kleine prijs gebruik kunt maken van kwalitatieve apparatuur voor je kantoor.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.