fbpx

Een goede huisstijl laten ontwikkelen in 8 stappen

Bij het woord ‘huisstijl’ denk je in eerste instantie misschien vooral aan een logo. Maar een huisstijl is veel meer dan alleen je bedrijfsnaam verpakken in een aantrekkelijk plaatje. Een huisstijl is de visuele identiteit van je bedrijf en een manier om je merk te versterken. Dat maakt het belangrijk om het ontwikkelen van je huisstijl zorgvuldig en professioneel aan te pakken. Hoe pak je dat aan, een logo en huisstijl laten ontwerpen?

huisstijl

Wat is een huisstijl?

De huisstijl is de visuele identiteit van een bedrijf en bestaat uit verschillende grafische elementen, zoals het logo, de kleuren, het lettertype en het beeldgebruik. Deze elementen worden in alle communicatiemiddelen van het bedrijf doorgevoerd, van website tot e-mailhandtekening en van visitekaartje tot bedrijfsauto.

Waarom is een huisstijl belangrijk?

Een sterke huisstijl zorgt voor herkenbaarheid en eenduidigheid. In één oogopslag is duidelijk om welk bedrijf het gaat. De huisstijl zorgt bovendien voor onderscheidend vermogen. Het is daarom belangrijk dat je huisstijl goed aansluit bij je gewenste imago en bij het product dat je verkoopt. Een merk voor babykleding heeft bijvoorbeeld doorgaans een vrolijke visuele identiteit, met een speels lettertype en heldere kleuren. Een merk voor motorkleding gaat juist helemaal de andere kant op. Je huisstijl bepaalt daarmee mede het imago van je bedrijf. Ook kan een goede huisstijl vertrouwen en professionaliteit uitstralen.

Bekende voorbeelden van sterke huisstijlen

Sommige huisstijlen zijn zo effectief, dat je ze overal direct herkent. Denk aan de huisstijl van Apple, met haar strakke, minimalistische lijnen en het herkenbare appeltje met de hap eruit. Of die van Netflix, met het herkenbare rode logo op de zwarte achtergrond. HEMA heeft ook een zeer herkenbare huisstijl, met een geheel eigen lettertype, veel witruimte en natuurlijk het knalrode logo. Loop je langs een reclamebord van de HEMA, dan registreert je brein onbewust meteen wie de afzender is.

Wie kan een huisstijl ontwerpen?

Als beginnend ondernemer heb je waarschijnlijk een klein budget. Het is dan verleidelijk om zelf een logo te knutselen in een programma als Canva of Photoshop. Toch is het aan te raden om hiervoor een professionele logo ontwerper in de arm te nemen. Dat kan een goede freelance ontwerper zijn die niet meteen de hoofdprijs rekent, of een communicatie- en ontwerpbureau, dat de zaken uitgebreider aanpakt en je ook op het gebied van merkstrategie verder kan helpen. Weeg de kosten en baten voor jouw bedrijf goed tegen elkaar af. Waar je ook voor gaat, een professionele huisstijl ontwerper kan je helpen om jouw wensen effectief te vatten in een pakkende visuele identiteit, die past bij wat je bedrijf uit wilt stralen.

Ontwikkel een goede huisstijl in 8 stappen

Stap 1: Bedenk een goede bedrijfsnaam.

Je bedrijfsnaam is de basis van je identiteit en die moet passen bij wat je te bieden hebt. Hier lees je meer over het bedenken van je bedrijfsnaam.

Stap 2: Ga op zoek naar een huisstijl ontwerper die bij je past.

Bekijk online verschillende portfolio’s en vraag collega-ondernemers naar ontwerpers waar zij goede ervaringen mee hebben. Kijk naar de ontwerpstijl en naar de aanpak van de ontwerper en maak op basis daarvan je keuze.

Stap 3: Uitstraling

Bepaal wat je uit wilt stralen. Wat moet je imago worden? Welk gevoel moet je huisstijl oproepen? Wie is je doelgroep? Welk product of welke dienst verkoop je? Dit is bepalend voor de stijl die je gaat hanteren en de boodschap die je daarmee wilt afgeven.

Stap 4: Logo & slogan

Ontwikkel samen met je ontwerper je logo, de basis van je huisstijl. Hier lees je hoe je een logo kan ontwerpen en waar het aan moet voldoen. Bedenk eventueel een sterke slogan, die je imago verder kan versterken.

Stap 5: Lettertypes, kleuren & soort foto’s

Tevreden over je logo? Vraag je ontwerper om op basis daarvan je huisstijl verder te ontwikkelen. Welke lettertypes gebruik je, welke kleuren, wat voor soort foto’s of illustraties? Het beeldgebruik is heel belangrijk in je communicatie, omdat beeld onlosmakelijk onderdeel is van je visuele identiteit. Kies je voor beelden waar altijd mensen op staan? Kleur of zwart-wit? Abstract of concreet? Wat past het beste bij wat je uit wilt stralen?

Stap 6: Communicatie

Laat je huisstijl naar al je communicatiemiddelen vertalen. Briefpapier, nieuwsbrief, bedrijfskleding, bedrijfsauto, offertes en facturen: overal moet je huisstijl op dezelfde herkenbare manier in verwerkt zijn.

Stap 7: Tone of voice

Het is geen onderdeel van de visuele identiteit, maar toch onderdeel van de huisstijl: de tone of voice van je bedrijf. Het is van belang dat je in al je communicatiemiddelen dezelfde toon hanteert, de stem waarmee je communiceert met je doelgroep. Spreek je klanten aan met ‘u’ of ‘je’? Is je toon zakelijk, of juist heel warm? Je tone of voice moet naadloos passen bij je merkidentiteit en uitstraling.

Stap 8: Huisstijlhandboek opstellen

Vraag je ontwerper om een beknopt huisstijlhandboek op te stellen, waarin staat hoe medewerkers de huisstijl moeten gebruiken. Zo zorg je dat iedereen in je bedrijf er op dezelfde manier mee omgaat en dat je visuele identiteit in al je uitingen klopt.

Hoe zit dat juridisch als je een logo en huisstijl wilt laten ontwerpen?

Wanneer je een logo en huisstijl wilt laten ontwerpen, krijg je ook te maken met het juridische aspect. Jouw logo en huisstijl ontwerper kan je hier meer over vertellen, maar wat in ieder geval belangrijk is om te weten, is dat het logo en de huisstijl die je hebt laten ontwerpen door een ontwerper onder het auteursrecht vallen. De logo ontwerper bijvoorbeeld die jij jouw logo hebt laten ontwerpen, behoudt het auteursrecht over het logo.

Het moet dan natuurlijk wel om een origineel ontwerp gaan, dat niet door iemand anders bedacht is. Het auteursrecht ontstaat automatisch bij een origineel werk en hoeft nergens vastgelegd te worden. Anderen mogen de huisstijl en het logo niet zonder toestemming gebruiken of kopiëren. Je moet dus toestemming vragen aan de ontwerper om het logo en de huisstijl te gebruiken, anders zou je een boete kunnen krijgen. Je kunt ook afspreken om het auteursrecht over te dragen. Leg jullie gemaakte afspraken hierover daarom goed vast.

Let ook op het auteursrecht bij het gebruiken van foto’s voor je logo of huisstijl. In je ontwerpen mag je ook niet zomaar foto’s of afbeeldingen gebruiken waar auteursrecht op rust. Dus zie je een leuke foto online? Dan geldt hier waarschijnlijk ook auteursrecht op. Zelfs de stockfoto’s op speciale websites voor stockfoto’s zijn aan regels gebonden. Ook als je foto’s bewerkt of bijsnijdt kun je hiervoor een boete krijgen. En die boetes zijn niet mals! Even snel een foto van het internet plukken, is dus geen goed idee. De slimme software van tegenwoordig heeft het onrechtmatige gebruik van foto’s snel opgespoord. De maker van de foto’s erbij zetten is niet voldoende als het om commercieel gebruik gaat. De beste optie is om een fotograaf zelf foto’s voor je huisstijl te laten maken. Ook zijn er auteursrechtvrije databanken.

Wat kost een logo / huisstijl laten ontwerpen?

Er is geen standaard antwoord te geven op deze vraag, want de kosten voor het laten ontwerpen van je logo of huisstijl zijn onder andere afhankelijk van de complexiteit van het ontwerp, de kosten voor eventuele afbeeldingen of foto’s met auteursrecht, drukwerk, het maken van sjablonen of een handboek en het gebruik van software. De kosten kunnen daardoor sterk uiteenlopen. Om je toch een indicatie te geven, een logo laten ontwerpen kost gemiddeld tussen de €200 en €3000 euro. Het laten ontwerpen van een huisstijl kost je ongeveer tussen de €700 en €1300 euro. Omdat je met een goede huisstijl heel wat jaren vooruit kunt, is het de investering zeker waard. Ga je je logo of huisstijl laten ontwerpen, doe het dan in een keer goed!

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews