Home » Blog » Ondernemen » Website verkopen in 8 stappen (2024)
Bijgewerkt op zondag 14 januari 2024
Hoeveel succes je ook hebt met je website of webshop: er kan altijd een moment komen dat je het over een andere boeg wilt gooien. Bijvoorbeeld omdat je er niet genoeg tijd meer voor hebt, of omdat je liever met andere online activiteiten aan de slag wilt. Zomaar je website offline gooien is zonde, want je hebt er niet voor niets zoveel in geïnvesteerd. Je website verkopen is dan een betere optie, en eentje waarmee je flink wat geld kunt verdienen.
Om je op weg te helpen behandelen we de volgende onderdelen die belangrijk zijn bij het verkopen van een webshop:
Er zijn meerdere redenen waarom je je website of webshop zou willen verkopen. Website-eigenaren noemen bijvoorbeeld deze redenen:
Stoppen is in deze branche heel normaal: volgens het CBS zijn webshops de sector met de meeste nieuwe starters én grote aantallen stoppers per jaar.
Je kunt je website aan verschillende soorten kopers verkopen. Zo kun je verkopen aan een particuliere koper, die een bestaande webshop wil kopen om een vliegende start te kunnen maken. Je kunt ook verkopen aan een andere webshop, waarmee de koper zijn marktpositie strategisch kan versterken. Natuurlijk is het ook mogelijk om te verkopen aan één van je medewerkers. Dat kan voor beide partijen prettig zijn: jij laat je bedrijf in vertrouwde handen achter en de medewerker kan zijn werk voortzetten, maar dan als eigenaar.
De vraag is natuurlijk: waar vind je een koper voor je website? Het is niet effectief om zelf advertenties te plaatsen op je website of social media-kanalen. Het is beter om te kiezen voor een betrouwbaar platform of een tussenpersoon. Zo zorg je dat je website op een efficiënte en veilige manier verkoopt. Goede platforms zijn:
Ga je je website of webshop verkopen, dan wil je natuurlijk weten hoeveel die waard is. Dat kun op verschillende manieren berekenen. In het algemeen kun je erop rekenen dat websites ongeveer twee tot drie keer de jaarlijkse winst waard zijn. Let op: dit is een startpunt waarmee je de onderhandelingen met kopers in kunt gaan. Andere factoren, zoals de marktvraag en de omzetverwachtingen op langere termijn, spelen ook een grote rol bij het bepalen van de uiteindelijke verkoopprijs.
Natuurlijk kan niet elke website zomaar verkocht worden. Je website moet duidelijke waarde hebben voor potentiële kopers. Je bedrijf moet financieel gezond en goed georganiseerd zijn, hoog scoren in de organische zoekresultaten van Google (zodat extra adverteren niet nodig is) en groeipotentie hebben voor de toekomst. Heb je een webshop, dan is het belangrijk dat de processen erachter geautomatiseerd zijn. Potentiële kopers zijn waarschijnlijk op zoek naar een bedrijf dat al soepel draait, en dat geen grote investeringen nodig heeft om winstgevend te worden.
Wil je je website verkopen, zorg dan dat je administratie compleet is. Kopers willen zeker weten dat de financiële zaken van je bedrijf op orde zijn en dat alle gegevens kloppen. Zorg voor financiële rapportages met daarin alle kosten, baten en belangrijke ondersteunende documenten. Voorzie ook in goed onderbouwde rapportages rond je zoekverkeer en social media. Google Analytics en Google Search Console helpen je hierbij.
Misschien niet de meest realistische voorbeelden voor jouw website, maar dit zal je zeker motiveren om de juiste prijs te vragen voor je website.
Natuurlijk wil je je website zo snel mogelijk verkopen, tegen de beste prijs. Neem deze tips mee in het verkoopproces:
De auteur
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maximaal 1x per week een mail met nieuwe namen, interessante blogposts voor ondernemers en aanbiedingen.
Vul je naam en e-mailadres in: