Home » Blog » Kennisbank » Google Analytics 4 voor beginners
Bijgewerkt op donderdag 18 april 2024
Google Analytics is een razend populaire tool onder marketeers. Meer dan 28 miljoen websites, dat is meer dan de helft van alle websites, gebruiken op dit moment al Google Analytics. Nederland staat zelfs in de top 5 van landen wereldwijd die Google Analytics gebruiken, met bijna 1 miljoen gebruikers. En dat worden er alleen maar meer als lezers zoals jij ontdekken hoe waardevol het is!
Google Analytics is een uitgebreide en gratis analyse tool van Google die inzicht geeft in hoe websitebezoekers jouw website gebruiken. Hij houdt online verkeer in de gaten en verzamelt data. En van al die waardevolle data kun jij rapporten maken die je kunt gebruiken bij het maken van strategieën, het nemen van beslissingen over het optimaliseren van je online marketing of het aanpassen van je website of content. Want sluiten jouw website en de content aan bij de behoeftes van de bezoekers? Waar komen die bezoekers eigenlijk vandaan en zorgen ze voor omzet of conversies?
In Google Analytics kun je tot wel 200 zogenaamde ‘metrics’ meten. De belangrijkste metrics op een rijtje:
Allereerst is het belangrijk om te weten dat vanaf 1 juli 2023 de huidige Google Analytics, Google Universal Analytics, vervangen wordt door de nieuwe versie Google Analytics 4, ofwel GA4. Deze is al sinds 2020 werkzaam, maar draaide nog naast de oude versie. Vanaf 1 juli kun je de oude versie dus niet meer gebruiken en moet je met GA4 werken.
GA4 is slimmer en uitgebreider dan haar voorganger en er is nog meer geautomatiseerd. De belangrijkste verbetering in GA4 is dat ook gegevens uit apps meegenomen worden en niet alleen het gedrag op de website. Hiermee wordt de complete customer journey in kaart gebracht. GA4 weet dat het om dezelfde klant gaat op al die verschillende devices en locaties. Hiervoor werkt GA4 met kunstmatige intelligentie (AI). De krachtige AI helpt de verzamelde data te analyseren en interpreteren en op basis daarvan voorspellingen te doen. Wat zijn bijvoorbeeld de kansen dat iemand uit een bepaalde doelgroep een product koopt?
Nu al je Google Analytics 4 account aanmaken en instellen zorgt ervoor dat je straks een kleine voorsprong hebt als Google Universal Analytics niet meer wordt ondersteund. Je kunt Google Analytics 4 instellen naast je huidige Google Analytics account of je huidige Universal Analytics account upgraden naar GA4. Dit doe je in je account via ‘Beheerder’ > ‘Property’ > ‘Upgraden naar GA4’.
Een Google Analytics account aanmaken is met de juiste uitleg niet moeilijk. Om te beginnen heb je een Google account nodig. Heb je dit nog niet? Begin hier dan eerst mee. Ga vervolgens naar de aanmeldpagina van Google Analytics via analytics.google.com. Klik op ‘Aanmelden’ of ‘Sign up’ en voer de benodigde gegevens in zoals de URL van je website. Vergeet niet de tijdzone en locatie op Nederland te zetten als je Google Analytics gaat instellen. Nog even op ‘Create account’ klikken en gefeliciteerd, je bent nu de trotse eigenaar van een Google Analytics account! Ieder nieuw account wordt automatisch aangemaakt in Google Analytics 4.
Nu de eerste horde genomen is, is het tijd dat je Google Analytics (4) gaat instellen. Uitleg hierover volgt hieronder. Om daadwerkelijk gegevens te kunnen meten, moet je allereerst een stukje Javascript in het CMS op elke pagina van je website of app plaatsen. Ga in je Google Analytics account naar ‘Beheer’ > ‘Taginstallatie’ > ‘Gegevensstream’ of klik op ‘Tracking-ID ophalen’. Laat je webbouwer de algemene sitetag (gtag.js, van <script> tot </script>) in je website zetten of doe dat zelf. Laat de tag gewoon naast de Universal Analytics tag lopen als je die al geïnstalleerd had.
Wil jij het maximale uit je data halen? Dan is het raadzaam, maar niet noodzakelijk, dat je bijvoorbeeld filters, doelen, gebeurtenissen en / of conversies in Google Analytics gaat instellen. GA4 maakt het mogelijk om nog meer doelen in te stellen. Na ongeveer 1 of 2 dagen zul je de eerste data in je rapporten zien verschijnen. Vergeet niet om je Google Ads account te linken!
Klinkt bovenstaande voor jou nog niet zo eenvoudig en zou je graag eerst een Google Analytics training volgen? In de Google Analytics Academy kun jij verschillende cursussen volgen om een Google Analytics certificaat te behalen. Het Google Analytics certificate is niet alleen handig voor jezelf en je bedrijf, maar staat ook nog eens goed op je cv. Je bewijst hiermee dat je op de hoogte bent van alles wat Google Analytics professionals te bieden heeft, vergroot er je kennis mee en de kans op succesvolle campagnes. De Google Analytics cursus is gratis te volgen in de Google Skillshop.
Let op: vanaf 1 juli 2023 vervallen er met het wegvallen van Google Universal Analytics ook een aantal cursussen, zoals ‘Google Analytics voor beginners’. De nieuwe cursussen richten zich op het behalen van een Google Analytics 4 certificate.
Om je metingen naar een hoger niveau te tillen, kun je het beste de volgende Google Analytics trainingen volgen:
Na het volgen van bovenstaande Nederlandstalige cursussen, kun je de Engelstalige toets doen om je Google Analytics certificate te behalen. Haal je deze niet? Dan kun je een dag later een nieuwe poging doen. Dit mag je vervolgens elke 24 uur opnieuw proberen en blijft het gratis.
Wil je vergevorderde kennis? Dan zou je het Google Analytics Individual Qualification-programma (IQ) kunnen volgen. Na het behalen van dit Google Analytics certificaat ben jij geen beginner meer maar mag je je een Certified Professional noemen.
Meer weten over hoe je hoger kan komen in Google rankings, hoe Google Drive werkt, de beste bedrijfssoftware voor je bedrijf en het bedenken van een bedrijfsnaam?
De auteur
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.