Home » Blog » Bedrijf starten » Eigen webshop beginnen: stappenplan, tips & valkuilen
Bijgewerkt op donderdag 30 november 2023
Online shoppen is hip. Veel Nederlanders vinden het prettiger om nu online te winkelen in plaats van de stad in te gaan. Een eigen webwinkel beginnen is dan ook zeker een slimme zet. Dat is terug te zien in het aantal webwinkel dat wordt opgericht: het CBS verwacht dat het aantal webshops alleen maar zal toenemen de komende tijd. Zie jij het wel zitten om voor jezelf te beginnen?
In dit artikel geven wij je de juiste handvaten om een succesvolle webshop te beginnen:
Het is belangrijk om goed in beeld te hebben wat je wilt gaan verkopen of aanbieden. Ga je zelf de producten produceren of koop je het in. Wil je een breed doelgroep aanspreken of jezelf positioneren in een niche. Wil je het dure segment bedienen of zit je op de kosten? Stel jezelf al deze vragen om een goed beeld te krijgen welke kant je op wilt met je webshop. Het schrijven van een ondernemingsplan (met marktonderzoek) kan je helpen om te bepalen of je een goed plan hebt.
Nu je in kaart hebt wat je gaat verkopen en onderzoek hebt gedaan naar de mogelijkheden in de branche, is het tijd om na te denken voor een goede bedrijfsnaam. Wij hebben voor jou 14 tips voor het bedenken van een bedrijfsnaam geschreven en hoe je jouw bedrijfsnaam checkt en registreert. Heb je hier moeite mee, of heb je simpelweg liever iemand met expertise die je hierbij helpt, je kan er altijd voor kiezen om een goede bedrijfsnaam te kopen of te laten bedenken.
Zorg daarnaast ook voor een logo die goed blijft hangen bij consumenten. Kijk is rond wat bij andere ondernemingen werkt en houd de laatste logo trends in gedachte bij het ontwerpen van een logo. Je kan er ook voor kiezen om dit te uitbesteden als je daarvoor niet de kennis in huis hebt.
Het is je vast wel eens overkomen, je bent online aan het shoppen en beland op een webshop die er niet echt professioneel uitziet. Na wat rondklikken kom je er maar niet uit en gefrustreerd klik je de webshop weg. Het hebben van een duidelijke en professionele webdesign is van enorm belang bij een webshop. De klant moet een fijne ervaring hebben op de webshop om überhaupt na te gaan denken over het doen van een aankoop.
Nu je producten, bedrijfsnaam, logo en webdesign in orde zijn, is het tijd voor een aantal zaken. Denk hierbij aan technische zaken zoals online voorraadbeheer, orderverwerking, online betalingen, retourneren en verzendmogelijkheden. Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over hoe je je marketing gaat doen. Belangrijk hierbij is dat je zelf nadenkt waar jouw kracht zit, en wat je misschien beter kan overlaten aan iemand anders, je tijd is waardevol (maar ook beperkt!), spendeer het daarom het liefst aan wat jij goed kan!
Hoewel er veel vraag is naar webshops in en buiten Nederland is het nog steeds belangrijk om op te vallen. Er moet een reden zijn waarom klanten juist in jouw webwinkel willen shoppen en niet in de winkel van de concurrent. Zorg er daarom altijd voor dat je opvalt of dat je een interessant voordeel te bieden hebt. Er zijn namelijk al heel wat goede webwinkels in Nederland – waarschijnlijk ook binnen de branche waarin jij een online winkel opent. Hoe je kunt opvallen?
Simpel: geef je klanten diverse voordelen. Denk aan het shoppen met korting op de eerste bestelling, het profiteren van gratis verzending of het verpakken en versturen van een bestelling met een extraatje. Mensen houden er over het algemeen van om verrast te worden en vinden het meer dan leuk om een klein extraatje te mogen ontvangen bij een bestelling. Zorg natuurlijk ook voor een opvallende site én een pakkende bedrijfsnaam.
Je kunt tegenwoordig heel eenvoudig een standaard pakket kopen wanneer je een webshop wilt beginnen. Misschien is dat niet de website die je uiteindelijk voor ogen hebt, maar het is wel een fijn begin om meteen te kunnen knallen. Dit geldt helemaal voor mensen die niet technisch onderlegd zijn, maar wel zelf een webwinkel willen bouwen. Dit geldt ook voor de gemiddelde klant; klanten vinden het plezierig wanneer een bestelproces gemakkelijk verloopt. Bij zo’n standaard pakket is dat proces al volledig ingebouwd.
Hoe je weet of je webshop gebruiksvriendelijk is? Ga zelf eens na wat je allemaal prettig vindt in een online winkel. Je kunt zelf eens gaan ‘winkelen’ in je eigen webshop om te kijken wat er mist. Doe dit ook bij andere winkels, zodat je het bestelproces tussen jouw winkel en andere webshops kunt vergelijken. Door te kijken naar concurrenten kun je alleen maar leren en dergelijke kennis toepassen in je eigen webshop.
Wil je nog meer opvallen als online winkelier? Pak het dan persoonlijk aan: maak naast een webshop ook social media kanalen aan, zoals Instagram en Facebook. Daar kun je wekelijks of dagelijks nieuwe items delen en je kunt dergelijke platformen gebruiken om jezelf voor te stellen. Veel klanten weten vaak namelijk helemaal niet wie er nou achter een webshop zit. Dat is een gemiste kans, want zij zijn daar wel vaak naar op zoek. Ze willen immers weten of ze de webshop kunnen vertrouwen en er een bestelling kunnen plaatsen.
Daarom is het zeker aan te raden om jezelf voor te stellen en je verhaal te vertellen op een speciale pagina. Maak bijvoorbeeld een blog aan waar je regelmatig een persoonlijk verhaal op kunt delen en zorg voor een volledige contactpagina met de nodige gegevens. Ga hierbij ook een beetje uit van hoe een klant denkt en wat hij of zij wil lezen. Vertel daarom meer over hoe je te werk gaat, waarom je dit werk doet en hoe je ervoor zorgt dat klanten tevreden zijn én blijven.
Wil je er zeker van zijn dat klanten je verhaal kunnen geloven en erop kunnen vertrouwen dat je goede producten voor een eerlijke prijs verkoopt? Meld je webwinkel dan aan bij een of meerdere keurmerken. Een keurmerk kan voor een klant net de reden zijn om een aankoop te doen. Zorg ervoor dat dat keurmerk goed zichtbaar is op de website – het liefst al direct op de homepage. Op die manier hoeft de klant er niet naar te zoeken en weet hij meteen waar hij aan toe is.
Wat tot slot ook zeker kan helpen bij het scoren van (meer) klanten is de mogelijkheid om reviews achter te kunnen laten op je website of op een speciale website voor dergelijke beoordelingen. Op basis daarvan wordt een cijfer gemaakt en kunnen andere klanten zien wat mensen over je webshop schrijven. Met de juiste service, goede prijzen en kwalitatieve producten mag je alleen goede cijfers verwachten, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Je hebt een super leuk idee gevonden en wilt dat product of dienst delen met de rest van de wereld. Hoewel het idee leuk is, is het altijd belangrijk om te checken of er ook daadwerkelijk een doelgroep voor is. Als er geen doelgroep voor is, weet je ook niet wie je moet targetten met je marketing en is de kans ook groot dat jij webshop door niemand gevonden gaat worden. Doe daarom altijd eerst goed onderzoek naar welke doelgroep je wilt bedienen en wat de vraag is.
Wanneer je een eigen webshop begint, zal je al snel merken dat er heel veel bij komt kijken. Het is onmogelijk om overal evenveel tijd en aandacht aan te besteden. Wanneer je dit wel gaat doen zal je merken dat niet alles even goed gaat. Probeer daarom van te voren te bepalen waar jouw expertise in zit en vraag om hulp voor de onderdelen waar jij meer moeite mee hebt.
Meten is weten! Het is belangrijk om de resultaten van je webwinkel te meten. Als je dit niet meet, kan je onmogelijk weten waarom het goed gaat of waar je juist wat meer aandacht aan moet besteden. Stop niet onnodig veel tijd in iets waar je in de data kan zien dat het simpelweg geen goede toevoeging is voor de webshop. Verschillende tools kunnen je hierbij helpen, zoals Google Analytics en Google Search Console.
Misschien is de webshop voor jou helemaal duidelijk, logisch want jij hebt het immers ingericht, maar dit geldt misschien niet voor iemand die jouw website voor het eerst ziet. Daarom is het belangrijk om je website te laten testen door iemand die het voor het eerst ziet. Dit kan heel simpel door het aan een vriend te vragen, familie, maar je kan er ook voor kiezen om een professioneel bureau te laten kijken voor de gebruikersvriendelijkheid van je website.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.