Home » Blog » Bedrijf starten » Eigen logo ontwerpen (3 opties) of updaten
Bijgewerkt op donderdag 13 april 2023
Wil jij een logo maken voor je bedrijf, vereniging of voor jezelf? Het ontwerpen van een eigen beeldmerk kun je op meerdere manieren aanpakken. Je kunt zelf aan de slag gaan met gratis tools, maar je kunt ook een professioneel reclamebureau inhuren. Tevens zijn er platformen die je in contact brengen met designers over de hele wereld.
In deze blog lees je alle opties voor het maken van je eigen logo of je je oude logo kan updaten:
Professionele designers gebruiken programma’s als Photoshop voor het creëren van een ontwerp. Er zijn echter ook gratis alternatieven waarmee je zelf een eigen logo kunt maken. Het voordeel van editors is dat je veel vrijheid en mogelijkheden hebt voor het ontwerp van je eigen beeldmerk. Het nadeel is dat je er wel zelf wat tijd in moet stoppen.
Met deze gratis Photoshop-alternatieven kun jij een gratis logo ontwerpen:
Een gratis editor om zelf een logo te maken is natuurlijk fijn, maar je moet ook ergens beeldmateriaal vandaan halen. Op de volgende websites vind je veel gratis afbeeldingen en iconen die je kunt gebruiken voor je eigen ontwerp:
Een eigen logo ontwerpen met een van de bovenstaande editors gaat je wel wat van je eigen tijd kosten. Heb je hier geen zin in of heb je het hier veel te druk voor? Gelukkig zijn er online logo creators die je helpen om snel en kosteloos een eigen ontwerp te maken.
Veel van deze logo generators zijn echter helaas niet gratis. Daar kom je meestal pas achter nadat je een half uur bezig bent geweest om je nieuwe logo te perfectioneren. Om voor jou die tijd en frustratie te voorkomen, hebben we zelf veel van deze ‘gratis’ online tools uitgeprobeerd.
Met de volgende online logo generators kun je echt gratis en snel je eigen design maken:
Maak je eigen logo met Namecheap
Maak je eigen logo met Hatchful
Maak je eigen logo met Logomakr
Het grote voordeel van de bovenstaande tools is dat je binnen een kwartiertje een leuk, gratis logo hebt gemaakt. Een nadeel is dat je nooit een bijster origineel en uniek ontwerp zal maken. Vind je dit niet erg, dan is het ook geen probleem natuurlijk. Wil jij tijdelijk een logo hebben om dit later aan te passen? Dan zijn deze gratis online logomakers tevens een oplossing. Ze zijn eveneens handig om inspiratie op te doen of om te ontdekken wat je mooi vindt.
Zoals we schreven, hebben we zelf veel logo generators uitgeprobeerd. De meeste bleken niet gratis te zijn als we het ontwerp wilden downloaden. Om jou die tijd te besparen, hebben we deze niet-gratis logomakers hieronder op een rijtje gezet (we hebben geen link geplaatst naar de websites, want dat verdienen ze ook niet):
Wil jij wel een uniek ontwerp, maar wil je hier niet veel tijd aan besteden? Dan zou je een kant-en-klaar design kunnen aanschaffen. Dit is het moment in het artikel waar we even schaamteloos ons eigen product gaan promoten.
Op Brandio kun je namelijk kiezen uit talloze, unieke logo’s en merken. Deze kun je direct aanschaffen en gebruiken. Als jij al een bedrijfsnaam hebt en een leuk logo ziet, dan ontwerpen we dat logo met je bedrijfsnaam. Hierdoor heb je een uniek logo en ben je veel minder geld kwijt dan als je een logo laat ontwerpen door een reclamebureau.
Een nadeel van een kant-en-klaar ontwerp kopen is dat het in tegenstelling tot de eerdere opties niet gratis is. Om het wat makkelijker te maken om ze te bekijken, hebben onze merkexperts ze opgedeeld in categorieën, hier enkele voorbeelden:
Wil jij geen logo op onze website bestellen? Dat is helemaal prima! Wil jij een uniek logo laten ontwerpen door een professional, zelf invloed hebben op het ontwerpproces en ben je bereid hiervoor te betalen? Dan is het inhuren van een professionele designer de beste keuze voor jou:
99designs is een platform waarop je een opdracht kunt plaatsen. Je vertelt wat je wilt laten ontwerpen en geeft enkele instructies mee. Vervolgens kun je kiezen of je gekoppeld wilt worden aan een designer of je kunt een wedstrijd starten. In een wedstrijd kunnen ontwerpers over de hele wereld een logo voor jou ontwerpen, waarna jij de winnaar kiest.
Laat je logo ontwerpen op 99designs
Ten slotte kun je je beeldmerk laten ontwerpen door een designer of reclamebureau. Een goede ontwerper zal een professioneel logo creëren met de uitstraling die bij jouw bedrijf aansluit. Ook zal een vakkundige designer je advies geven en uitleggen aan welke zaken je moet denken. Op deze manier kun je een uniek logo laten maken dat helemaal bij jouw bedrijf past.
Hier hangt echter wel een (stevig) prijskaartje aan en deze optie is dan ook de duurste van allemaal. Een risico is tevens dat een professionele designer of ervaren reclamebureau niet per definitie goede logo’s ontwerpt. Als je voor deze optie wilt kiezen dan adviseren we om goed het bestaande portfolio te bekijken. Eveneens is het waardevol om met meerdere ontwerpers een afspraak te maken en hieruit voor jou de beste te kiezen.
Een sterk logo heeft grote impact op een bedrijf. Sommige bedrijven hebben de eerste keer direct een sterk logo ontwerpen en hoeven nauwelijks grote veranderen door te voeren, zoals Shell en Nike. Maar een logo moet vaker wel dan niet worden aangepast, bijvoorbeeld om de verschuivingen en veranderingen in je bedrijf of ontwerpwereld bij te houden. Dit geldt voornamelijk voor bedrijven met een lange geschiedenis. Het logo dat in 1974 is ontworpen, dat zal in 2023 waarschijnlijk niet meer aanspreken. Maar er zijn meer redenen om huidige logo af te stoffen en een flinke opfrisbeurt te geven.
Voordat je het logo gaat aanpakken, moet je eerste even nagaan of het echt noodzakelijk is. Met de antwoorden op de onderstaande 5 vragen, begrijp je of je moet vasthouden aan wat je hebt of het risico moet nemen en iets nieuws moet proberen.
Als je onlangs een hele reeks met nieuwe producten hebt toegevoegd, je hoofdkantoor hebt uitgebreid of bent gefuseerd met een ander bedrijf, dan zijn dat redenen om een logo redesign door te voeren. Het huidige logo is dan niet meer de juiste weerspiegeling van wat ooit je bedrijf was.
Je stond aan de top van je spel, was de beste in je branche en hebt opeens serieuze concurrentie gekregen. Dat is geen prettig gevoel, maar het beste wat je kunt doen is de rug rechten en vechten voor je positie. Een nieuw logo ontwerp of een update van het huidige logo laat je bestaande klanten zien dat je up-to-date bent en met de tijd mee gaat. Bovendien laat je potentiële klanten zien dat je het waard bent om in overweging genomen te worden.
Je hebt de afgelopen jaren een geweldige en loyale klantenkring opgebouwd, maar je bent nu ook klaar om jongere consumenten aan te spreken. Een herontwerp van een logo is misschien precies wat de branding-dokter heeft besteld. Speel het goed en je nieuwe logo helpt je om contact te maken met een nieuw publiek en toch je klantenbestand te behouden.
De meeste bedrijven veranderen door de jaren heen. Naarmate je bedrijf groeit, kan het zich natuurlijk ontwikkelen. Als je ontdekt dat de persoonlijkheid van je bedrijf anders is dan toen je begon, dan moet je logo deze veranderingen weerspiegelen. Met andere woorden: het huidige logo is dan niet (meer) de juiste weerspiegeling van je identiteit.
Het is een eenvoudige en voor de hand liggende vraag, maar wel een die de moeite waard is om te stellen. Als je logo in de jaren 90 is gemaakt, is het misschien tijd om mee te gaan met de tijd. Misschien is je logo nog niet eens responsive voor zowel grote als kleine schermen, bijvoorbeeld mobiele websites of profielfoto’s op sociale media. Een verouderd logo kan klanten laten denken dat je niet up-to-date bent (of zelfs niet meer bestaat).
Als je ja hebt geantwoord op een of meer van de bovenstaande vragen, is het tijd voor een herontwerp van je logo. Maar er is meer dan één manier om je logo een noodzakelijke herstart te geven. Je kunt je logo een opfrisbeurt geven of volledig herontwerpen.
Het geven van een opfrisbeurt is een minder dramatische benadering. Zie het als een make-over die werkt met de ontwerpelementen die al aanwezig zijn. Tijdens een opfrisbeurt voert een ontwerper kleine aanpassingen door, bijvoorbeeld door kleuren bij te werken of de hele look & feel te vereenvoudigen. De opfrisbeurt van het logo van MasterCard uit 2016 is het ultieme voorbeeld van een succesvolle opfrisbeurt. Het creditcardbedrijf behield zijn kenmerkende cirkels en kleuren, maar koos ook voor een moderne typografie dat op de toekomst gericht is.
Een volledig herontwerp van een logo is daarentegen een behoorlijke operatie. Deze aanpak kan bestaan uit nieuwe boodschappen, een nieuw kleurenschema en zelfs een nieuwe kijk op de naam van het bedrijf. Denk maar eens aan fuserende bedrijven die onder een nieuwe naam (en logo) verder gaan.
Voordat je een richting kiest voor je herontwerp is het belangrijk om nog eens 3 vragen te stellen, namelijk:
Deze vragen zijn eerder behandeld. Zie het stuk met belangrijke vragen voor het overwegen van een logo redesign.
Je bent klaar om je logo een volledig herontwerp te geven, maar voordat het zover is moet je bepalen welke elementen je graag wilt behouden en dus hergebruiken. Dit kunnen specifieke kleuren zijn, maar ook een typografie of beeldmerk. Misschien wil je wel een element extra uitlichten, zodat het oog hier meer naartoe gaat, zoals Starbucks dat heeft gedaan met het naar voren halen van de zeemeermin.
Een grote uitdaging bij het herontwerpen van je logo is de mogelijk verstoring van de visuele connectie die je klanten hebben met het huidige logo. Neem de tijd om te begrijpen hoe je klanten zich verhouden tot het huidige logo en ga na wat de mogelijke gevolgen zijn van een nieuw logo. Zullen je bestaande klanten in de war raken? Zo ja, is het aanvaardbaar risico om te nemen?
Je hebt de belangrijkste vragen gesteld, het nodige onderzoek gedaan en bent klaar om verder te gaan met het herontwerp van je logo. Goed gedaan, want dit een belangrijke en grote stap voor je bedrijf. De tijd is aangebroken om met het herontwerpproces van het logo aan het werk te gaan. Hier een aantal dingen om in gedachten te houden wanneer je specifiek aan een herontwerp werkt.
Je hebt een nieuw of vernieuwd logo laten ontwerpen. Dan is het tijd om het nieuwe logo te introduceren. Dit begint met het beslissen of je het nieuwe logo geruisloos gaat invoeren of dat je het nieuwe logo op een vastgestelde streefdatum introduceert en de gelegenheid viert met een formele aankondiging. Hoe dan ook, je zult je logo op alle (sociale) platformen en bedrijfsmaterialen moet aanpassen, denk aan het huisstijlboek, e-mailhandtekening, website, Google Mijn Bedrijf, sociale media kanalen, enzovoort.
Hierin beantwoorden de meest gestelde vragen rondom logo’s.
Logo’s zijn afbeeldingen, teksten, vormen of een combinatie daarvan, die de naam van een bedrijf weergeven. Een goed logo sluit naadloos aan bij de merkwaarden en de identiteit van je bedrijf.
Misschien denk je dat een logo bijzaak is bij het starten van je bedrijf. Maar een logo is juist heel bepalend. Een goed logo zorgt voor een positieve eerste indruk, het wekt interesse, het helpt mensen om jouw bedrijf te onthouden en het onderscheidt jouw bedrijf van de concurrentie. Een goed logo is onderdeel van je merkidentiteit en merkstrategie en ondersteunt je bij het bouwen van een sterk merk.
Bij het ontwerpen van een logo is het belangrijk dat je afweegt of je een beschrijvend of niet-beschrijvend logo wilt hebben, of een combinatie daarvan. Een beschrijvend logo is een logo dat aangeeft welk type product of dienst een merk levert. Denk aan het logo van Burger King, waarbij de merknaam tussen een hamburgerbroodje staat. Het logo van McDonald’s is juist niet-beschrijvend: de gele M zegt niets over de producten van McDonald’s.
Welk soort logo is effectiever? Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat beschrijvende logo’s een positiever effect op de merkbeleving van consumenten hebben dan niet-beschrijvende logo’s. Consumenten vinden het makkelijker om een beschrijvend logo visueel te verwerken en begrijpen daardoor beter wat het merk biedt. Dat vergroot de bereidheid om het product of dienst te kopen.
De resultaten van dit onderzoek gelden overigens zeker niet voor elk merk. Bij bekende merken is het logo-ontwerp bijvoorbeeld minder van invloed, omdat consumenten al een gevoel bij het merk hebben ontwikkeld. Beschrijvende logo’s hebben ook een negatief effect op merken die producten op de markt brengen die te maken hebben met negatieve zaken, zoals insectwerende middelen. De associatie met het merk is dan ook vanzelf negatiever. De algemene conclusie van de onderzoekers is dat een logo het beste één ontwerpelement kan bevatten dat iets zegt over het type product of dienst dat het bedrijf aanbiedt.
Een goed logo voldoet aan een aantal eisen:
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maximaal 1x per week een mail met nieuwe namen, interessante blogposts voor ondernemers en aanbiedingen.
Vul je naam en e-mailadres in: