Home » Blog » Bedrijf starten » Business Model Canvas: 9 bouwstenen
Bijgewerkt op donderdag 30 november 2023
Ga je een nieuw bedrijf starten of een ander verdienmodel opzetten? Het Business Model Canvas helpt je om je ondernemingsplan in één A4 helder en gestructureerd in kaart te brengen. Dat doe je aan de hand van negen bouwstenen, die samen de kern van je bedrijf vormen.
In dit artikel leggen we je uit wat het Business Model Canvas precies is, leggen we de 9 bouwstenen uit en werken we een Business Model Canvas voorbeeld uitgewerkt om je op weg te helpen.
Het Business Model Canvas is een handig hulpmiddel om de kern van je bedrijf helder en gestructureerd in kaart te brengen. Het bestaat uit negen bouwstenen die de belangrijkste aspecten van een bedrijf weergeven, zoals klanten, waardepropositie, inkomsten en kosten.
Het schrijven van een businessplan is om verschillende redenen belangrijk voor je onderneming. Ten eerste zorg je ervoor dat je visie en strategie van je bedrijf duidelijk gedefinieerd is. Daarnaast zorgt het voor inzichten in de markt, financiële planning, risicobeheer, aantrekken van nieuwe investeerders, operationeel plan en communicatie. Het schrijven van een goed businessplan is dus essentieel voor het succes van je onderneming. Je plan hoeft geen dik boekwerk te zijn. Juist niet: je kunt je businessplan vatten in een overzichtelijk businessmodel. Dat geeft je direct inzicht in kansen en bedreigingen én het helpt je om snel bij te sturen.
Het Business Model Canvas bestaat uit negen bouwstenen, die samen alle belangrijke onderdelen van je bedrijf in kaart brengen. Laten we per bouwsteen inzoomen:
Dit zijn de specifieke groepen mensen of organisaties die je bedrijf wil bedienen. Het is belangrijk om je doelgroep te definiëren en te begrijpen welke behoeften en wensen zij hebben.
Dit beschrijft de unieke waarde die je bedrijf biedt aan zijn klantsegmenten. Het kan gaan om producten, diensten, of andere voordelen die klanten aantrekken en hun problemen oplossen of behoeften vervullen.
Dit zijn de manieren waarop je bedrijf zijn waardepropositie communiceert en levert aan klantsegmenten. Kanalen kunnen bestaan uit winkels, websites, sociale media, e-mail, directe verkoop, of andere communicatie- en distributiemethoden.
Dit bouwblok beschrijft hoe je bedrijf relaties opbouwt en onderhoudt met zijn klanten. Dit kan variëren van persoonlijke ondersteuning tot geautomatiseerde diensten, en heeft invloed op klanttevredenheid en loyaliteit.
Dit zijn de manieren waarop je bedrijf geld verdient met zijn waardepropositie. Inkomstenstromen kunnen bestaan uit verkoop van producten of diensten, abonnementen, licenties, advertenties, commissies, of andere inkomstenbronnen.
Dit zijn de fysieke, intellectuele, menselijke en financiële middelen die je bedrijf nodig heeft om zijn waardepropositie te realiseren en zijn kernactiviteiten uit te voeren. Voorbeelden zijn gebouwen, apparatuur, patenten, medewerkers, en kapitaal.
Dit zijn de belangrijkste activiteiten die je bedrijf moet uitvoeren om waarde te creëren, te leveren en vast te houden. Ze omvatten zaken als productie, marketing, verkoop, distributie, en klantenservice.
Dit zijn de externe partijen die je bedrijf helpen om succesvol te zijn, zoals leveranciers, distributeurs, investeerders, en strategische partners. Samenwerking met sleutelpartners kan helpen om risico’s te beperken, middelen te delen en synergieën te creëren.
Dit beschrijft de belangrijkste kosten die je bedrijf maakt bij het uitvoeren van zijn activiteiten. Kosten kunnen bestaan uit vaste en variabele kosten, zoals salarissen, huur, grondstoffen, marketing, en productie.
Om je op weg te helpen hebben we het Business Model Canvas ingevuld voor het bedrijf Apple.
Kanttekening: de bouwstenen zijn ingevuld op basis informatie die wij op het web hebben gevonden. Hiermee willen we duidelijk maken dat de inhoud misschien niet 100% correct is, maar moet het wel een goed beeld geven hoe je dit model kan invullen.
Het Business Model Canvas heeft verschillende voor- en nadelen bij het analyseren en ontwikkelen van een bedrijfsmodel. Wij zetten de belangrijkste voor- en nadelen van het model op een rijtje:
Naast het Business Model Canvas zijn er nog andere manieren om je businessplan te schrijven. Op onze ondernemingsplan voorbeelden pagina vind je voorbeelden en templates van verschillende soorten businessplannen.
De auteur
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maximaal 1x per week een mail met nieuwe namen, interessante blogposts voor ondernemers en aanbiedingen.
Vul je naam en e-mailadres in: