Home » Blog » Huisstijl » Brand identity guide. Wat is het en hoe bouw je er een?
Bijgewerkt op maandag 28 oktober 2024
In een wereld waarin consumenten dagelijks worden overspoeld met marketingboodschappen, is het creëren van een onderscheidende en herkenbare brand identity een sleutel tot succes voor bedrijven. Brand identity, of merkidentiteit, vormt de essentie van hoe een organisatie zichzelf presenteert en wordt waargenomen in de markt. Het gaat verder dan alleen een logo of bedrijfskleuren. Het is een samenhangend palet van elementen die samen de perceptie en ervaring van het merk bepalen. In deze blogpost leggen we uit wat merkidentiteit is, waarom het belangrijk is en hoe je zelf een brand identity ontwikkelt.
Merkidentiteit omvat alle uitingen van een merk die een merk representeren. Daarnaast houdt brand identity ook de persoonlijkheid, cultuur en waarden van een merk in. Een merkidentiteit gaat dus verder dan een huisstijl. Wel is je huisstijl onderdeel van je brand identity. Zo omvat het onder meer het logo, kleurenschema en typografie tot de toon van de communicatie en de stijl van de afbeeldingen. Deze elementen moeten consistent worden toegepast in alle marketingmaterialen en klantinteracties om een samenhangend beeld te vormen. Het doel van een merkidentiteit is om een duidelijk, uniek en onderscheidend beeld te creëren in de perceptie van consumenten, ook wel brand image genoemd. Een brand image dat de waarden en de persoonlijkheid van het bedrijf weerspiegelt.
Een sterke merkidentiteit bouwt naamsbekendheid op en bevordert loyaliteit, waardoor een bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie. Het helpt bij het creëren van vertrouwen en geloofwaardigheid bij de consument. Dit maakt de kans groter dat klanten voor jouw merk kiezen.
Een consistente merkidentiteit kan ook de effectiviteit van marketinginspanningen verbeteren, omdat het gemakkelijker wordt voor consumenten om het merk te herkennen en te onthouden. Onderzoek laat zien dat er een positieve relatie is tussen enerzijds brand recall en brand recognition en anderzijds aankopen. Daarnaast speelt merkidentiteit een belangrijke rol in het beïnvloeden van de perceptie en in het sturen van de consumentenervaring vanaf het eerste moment van de customer journey.
Zoals je leest, omvat een brand identity alle uitingen van je bedrijf. Hieronder hebben we de belangrijkste onderdelen van een merkidentiteit op een rijtje gezet.
Het logo en de naam zijn vaak de meest herkenbare aspecten van een merkidentiteit. Een effectief logo is onderscheidend, visueel aantrekkelijk en weerspiegelt de kernwaarden van je merk. Heb je nog geen logo voor je bedrijf of wil je jouw logo vernieuwen? Lees dan ons artikel om je eigen logo te ontwerpen of te updaten. Als je nog geen merknaam hebt, dan vind je in deze blogpost 12 tips voor een goede merknaam.
Een merkidentiteit gaat dieper dan je logo, naam of slogan. Je identiteit is het DNA van je bedrijf. Daarom zijn je visie en missie belangrijke elementen van je brand identity. Wie en wat ben je als bedrijf en waarom doe je ertoe? Heb je hier nog niet goed over nagedacht of worstel je hiermee? Lees dan ons artikel over why, how & what van Simon Sinek.
Kleuren wekken emoties op en kunnen krachtig communiceren. Het kleurenschema van een merk moet consistent worden gebruikt in alle visuele materialen om associaties en emotionele reacties te versterken. Er is veel onderzoek gedaan naar color psychology, oftewel hoe kleuren het gedrag en de percepties van mensen kunnen beïnvloeden.
De keuze van lettertypen draagt bij aan de algemene uitstraling en het onderscheidende vermogen van een merk en kan veel zeggen over het karakter van een bedrijf. Een herkenbaar, uniek font ontwerpen, is voor veel designers de heilige graal. Voor kleinere bedrijven zal dit waarschijnlijk niet haalbaar zijn, maar voor een sterke merkidentiteit is het wel belangrijk dat het lettertype goed aansluit bij de identiteit van je merk. Als je nog op zoek bent naar een gratis lettertype, dan adviseren we om eens door Google Fonts te browsen.
De manier waarop een merk communiceert, inclusief de keuze van woorden en de stijl van schrijven, moet de persoonlijkheid van het merk weerspiegelen en ook weer consistent zijn in alle communicatie.
De stijl van afbeeldingen, waaronder fotografie, illustraties en andere grafische elementen, moet passen bij de rest van de merkidentiteit en de waarden van het merk ondersteunen. Net zoals onderdelen van je brand identity is hierin consistentie belangrijk.
Een iconisch voorbeeld van sterke merkidentiteit is Apple. Apple’s merkidentiteit draait om minimalistisch design en innovatie. Dit komt duidelijk naar voren komt in het productdesign, reclame en winkelinrichting. Een ander voorbeeld is Nike, dat kracht en aspiratie uitstraalt door middel van zijn “Just Do It” slogan en de swoosh-logo, consequent toegepast in alle marketinguitingen.
Apple en Nike zijn 2 merken met een sterke brand identity.
Ook dichter bij huis is er een goed voorbeeld, namelijk Coolblue. Dit bedrijf heeft enkele jaren geleden een brand manual uitgebracht, waarin de merkidentiteit en alles wat daarom heen komt kijken uitgebreid is beschreven. Dit is een must-read voor iedere ondernemer die een merkidentiteit wil bouwen.
Jean-Noël Kapferer ontwikkelde het brand identity prism model om een merk vanuit verschillende perspectieven te bekijken. In het model wordt getoond hoe jezelf, als merkeigenaar, en klanten aankijken tegen je merk. Het doel is om een samenhangend en consistent beeld te vormen van je brand identity. In het model kun je in een oogopslag zien als er tegenstrijdigheden zijn tussen het beeld dat een merkeigenaar en klanten hebben.
De 6 dimensies van het brand identity prism model zijn:
6.Zelfbeeld. Dit is het beeld dat consumenten van zichzelf hebben wanneer ze het merk gebruiken. Het gaat om de persoonlijke voorkeuren die consumenten hebben in relatie tot het merk.
We hebben het brand identity prism model toegepast op Coolblue. Zoals je ziet is Coolblue erin geslaagd een samenhangende merkidentiteit te ontwikkelen.
Nu weet je wat een merkidentiteit omvat en heb je enkele voorbeelden gezien. Hopelijk ben je geïnspireerd geraakt om voor jouw bedrijf een brand identity te bouwen. We hebben daarom voor je het volgende stappenplan gemaakt voor het bouwen van je merkidentiteit.
We wensen je veel succes met het bouwen van jouw brand identity en het bouwen van een sterk merk.
De auteur
Ondernemer en Senior SEO- & SEA-specialist bij marketingbureau Tasmanic. Eveneens oprichter van kaartspellen.online. Houdt van duursporten in schaarse vrije tijd.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.