Home » Blog » Bedrijf starten » Ondernemingsplan (businessplan) maken
Bijgewerkt op maandag 28 oktober 2024
Om maar eens een oeroud cliché van stal te halen: een goed begin is het halve werk. Dat geldt eigenlijk voor alles en zeker voor het starten van een onderneming.
Voordat je gaat koken is het bijvoorbeeld slim om het recept alvast te lezen en alle ingrediënten klaar te zetten. Hetzelfde geldt voor ondernemen. Hoe beter je voorbereiding, hoe groter de kans op succes. Het ideale beginpunt voor elke ondernemer is dan ook een sterk ondernemingsplan.
Een ondernemingsplan, businessplan of bedrijfsplan is een document waarin je beschrijft hoe jouw onderneming eruit gaat zien. In een bedrijfsplan staan vaak (maar niet altijd) de volgende onderdelen:
Buiten dat het handig is om voor jezelf op een rijtje te hebben waar je met je bedrijf naar toe wilt wordt een businessplan ook vaak gebruikt om financiering te krijgen bij een bank of investeerder.
De inzichten die een goed ondernemingsplan biedt, zijn om meerdere redenen interessant:
Bij het schrijven van een ondernemingsplan zoek je uit waarin je jezelf onderscheidt van je concurrentie. Maar je benoemt ook op welke punten zij juist een streepje voor hebben op jou. Zo weet je waar je jouw voorsprong moet behouden én aan welke punten je nog moet werken.
Je kijkt niet alleen naar jezelf en je concurrenten, maar ook naar de markt waarin jullie je bevinden. Welke ontwikkelingen bieden nieuwe kansen? En wat zijn de trends waarop je moet inspelen om relevant te blijven? Belangrijke informatie die je helpt om strategieën voor zowel de korte als de lange termijn te maken.
Tenzij je zelf een grote zak met geld hebt liggen, zul je voor het starten van je bedrijf aankloppen bij een financier. Dat kan een bank zijn, maar ook een investeerder of iemand anders die je geld leent.
Je ondernemingsplan is in zo’n geval de onderbouwing van je aanvraag. Hieruit moet blijken of je plan genoeg potentie heeft om de lening of investering terug te betalen.
Er is geen standaardsjabloon voor een goed ondernemingsplan. Het is juist de bedoeling dat het origineel is en past bij je bedrijf. Maar er zijn natuurlijk wel onderdelen die in elk goed ondernemingsplan moeten staan:
Wat ga je precies aanbieden en hoe ben je hiertoe gekomen? Wees gedetailleerd, maar pas op dat het niet te technisch wordt. Het verhaal moet ook begrijpelijk blijven voor iemand met minder inhoudelijke kennis. Voor de technische details kun je een apart onderdeel in je ondernemingsplan opnemen.
Waarom zou iemand jouw product kiezen in plaats van dat van de concurrent? Als je dit goed kunt uitleggen maakt je bedrijf waarschijnlijk een goede kans.
Wat wil je met je bedrijf bereiken? Met het antwoord op deze vraag laat je zien wat je ambities zijn, maar ook of je een realistische kijk hebt op de markt en jouw plek daarin. Het is handig om je doelstellingen via de SMART-methode vast te stellen. Zo maak je deze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.
Een goed beeld van de markt is essentieel. Hoe groot is de potentiële markt, zowel in personen als in omzet? Welke behoeftes zijn er en hoe wordt daarop ingespeeld? Welke concurrenten zijn er al en hoe pakken die de zaken aan? Voer daarom ook een concurrentieanalyse uit
Beschrijf hoe je van plan bent om je doelgroep te bereiken aan de hand van een concreet marketingplan. Welke online en offline kanalen ga je inzetten, hoe lang en wat kost dat?
Hoeveel geld heb je nodig om je bedrijf te starten? En, minstens zo belangrijk: waar gaat dat geld allemaal precies naartoe? Dat is informatie waar een investeerder erg benieuwd naar is. Uiteraard breng je hier ook in kaart wat je verwachtingen zijn over de inkomsten van je bedrijf. Het is dus belangrijk om goed te boekhouden.
Ben je opzoek naar een template om mee te beginnen, of zoek je simpelweg naar inspiratie? Op onze ondernemingsplan voorbeelden pagina verzamelen we alle voorbeelden & templates van ondernemingsplannen die gratis beschikbaar zijn. Als startende ondernemer is het ook handig om je te verdiepen in het Why, How, What model van Simon Sinek, hoe je een balans maakt en na te denken welke groeistrategie bij jouw bedrijf past.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.